WASHINGTON : bezienswaardigheden - deel 1

Columbia River, Mount St Helens, Seattle, Port Townsend
deel 1 Columbia River Byway 14 - Bonneville Dam - Salmon fish ladders
  Mount St Helens Vulkanische Uitbarsting 1980
  Seattle The Space Needle - Pier 59
  Port Townsend City Tour
     
deel 2 Eatonville Northwest Trek Wildlife Park
  Elbe Mount Rainier
  Everett Boeing
  Toppenish Murals (muurschilderingen)
     
artikel   the Boeing Corporation
more pages   Washington : overzicht en geschiedenis | andere staten | artikelen

~ ~ ~ ~

De Columbia Rivier

Scenic Byway 14

De Columbia rivier vormt de grens tussen Oregon en Washington. Highway 14, aan de kant van Washington, is een prachtige Scenic Byway, die langs mooie en weidse landschappen voert. Deze baan maakt overigens deel uit van the Oregon Trail, die rond de jaren 1850 méér dan 300.000 kolonisten van Missouri naar Portland bracht. De afstand van tweeduizend mijl werd toen per huifkar en te voet afgelegd, dwars doorheen de bergen...

Rond het dorp Camas krijgt men plotseling een doordringende geurt te verwerken ! De schuldige is een grote houtpulp-fabriek langs de rivier. Deze fabrieken ruiken zo onmenselijk slecht, doordat ze allerlei scheikundige producten gebruiken om het hout tot pulp te verwerken... In Washougal zagen we een opmerkelijk verkeersbord, waarop staat dat voertuigen van méér dan vijf ton steeds sneeuwkettingen moeten dragen tussen November en April ! Dat geeft te denken over het lokale klimaat, en de conditie van de wegen tijdens de winter...

De Columbia Rivier 1 De Columbia Rivier 2

De Bonneville dam - visladders

De Bonneville Dam werd gebouwd in 1933, in opdracht van President Franklin Roosevelt, en werd voltooid in 1937. Dit kunstwerk was bedoeld om de Columbia rivier te temmen, maar de bedoeling was tevens om nieuwe banen te creëren tijdens de Grote Depressie. Naast deze zeer steekhoudende redenen, zou de dam tevens een forse leverancier van hydro-elektriciteit worden.

Het bouwen van de dam was bepaald geen lachertje ! Drie duizend arbeiders werkten er gedurende vier jaar aan, de hoofdbaan diende speciaal omgelegd te worden, en drie vierde van het stadje Bonneville diende zelfs verhuisd te worden... Aanvankelijk werd het project door zijn tegenstanders weggelachen als de Witte Olifant van de president, maar na de Japanse aanval op Pearl Harbor in 1945, was er plotseling niet genoeg stroom voor de oorlogsindustrie ! Nadien draaiden de turbines van de Bonneville dam niet meer aan vijftig procent, maar eerder aan honderd-en-vijf procent, teneinde voldoende elektriciteit te leveren...

Al de bijkomende energie voor de massale militaire oorlogsinspanning, zoals het produceren van aluminium voor nieuwe vliegtuigen, en de productie van één Liberty ship per dag, was enkel mogelijk door de voor die tijd enorme capaciteit van de Bonneville Dam. In 1974 werd een tweede waterkrachtcentrale gebouwd, en de dam produceert nu méér dan één gigawatt zuivere energie ! Tevens werden er bijkomende sassen gebouwd, de Cascade Locks, die beter waren aangepast aan de afmetingen van moderne schepen.

Maar er is een bijkomend en interessant aspect aan deze dam ! Reeds in 1937 werd er aandacht geschonken aan de zalmen, die de Columbia rivier stroomopwaarts zwemmen om er kuit te schieten, waarna ze opnieuw afzakken naar de oceaan. De bouw van de dam stelde echter een probleem, dat nochtans elegant werd opgelost door het bouwen van zogenaamde Fish Ladders. Dit is een stel betonnen trappen en artificiële waterkolken, dat de zalmen toelaat de rivier stroomopwaarts op te zwemmen, dwars doorheen de dam ! Men ter plaatse vaststellen dat ze deze ladders inderdaad ook gebruiken. Er werden voor hen dan ook overal richtingaanwijzers geplaatst, met een "zalmse" tekst... Grapje !...

De Bonneville dam 1

De Bonneville dam 2

   
De Bonneville dam : fish ladders 1 De Bonneville dam : fish ladders 2

Mount St Helens

De uitbarsting van Mount St Helens op 18 mei 1980 is de grootste vulkaan-uitbarsting in de moderne Amerikaanse geschiedenis ! Op Pier 59 in de haven van Seattle is er een IMAX cinema, die een film vertoont over deze uitbarsting, voornamelijk samengesteld uit nieuwsreportages.

Voor de uitbarsting, was Mount St Helens de vijfde hoogste berg in de staat, met een hoogte van 2.950 meter. De rechtstreekse aanleiding van de uitbarsting was een aardbeving onder de vulkaan, op zo'n 1.500 meter diepte, en met een kracht van 5.1 op de schaal van Richter !

Na de uitbarsting was de berg nog slechts 2.550 meter hoog, en zo'n vierhonderd meter werden gewoon verdampt ! Wolken van asse en rook stegen tot 24.400 meter hoog in de atmosfeer, en zetten asse af tot elf staten verder !

Mount St Helens : 1980 Mount St Helens 2 : 1982
1980
1982
Mount St Helens 3 Mount St Helens 4

Seattle : city tour

The Space Needle

De stedelijke bezienswaardigheid van Seattle is de Space Needle. Met een beetje geluk vindt men een parking nabij het gebouw, want parkeerplaatsen zijn schaars in Seattle... Deze toren werd gebouwd in 1962, ter gelegenheid van een wereldtentoonstelling. Maar sedertdien is hij blijven staan, zoals die dingen doorgaans plegen te doen... De Needle is honderdvijfentachtig meter hoog, en op de top ligt een restaurant, dat over 360° draait ! Er is tevens een kijk-platform, op honderdachtenvijftig meter hoogte.

Zowel het restaurant als het kijkplatform bieden magnifieke uitzichten over de Seattle Skyline en de omliggende bergen van de Cascade Range, voornamelijk dan de majestueuze Mount Rainier. Net buiten het centrum ziet men tevens Redmond liggen, de thuisbasis van software-gigant Microsoft.

Seattle : The Space Needle 1
Seattle : The Space Needle 2

Pier 59

Seattle biedt een mooie wandeling aan langsheen zijn Waterfront (de haven), en meer bepaald langs Pier 59. De oude kaaien van dit hout-paradijs werden omgetoverd in een waar toeristisch centrum !

De Seattle Waterfront is een verzameling van parken, kaaien, ferry en scheeps-terminals, promenades en publieke ruimten. Hoogtepunten omvatten het Seattle Aquarium, Myrtle Edwards Park, het Olympische Beeldhouw Park, twee dokken voor cruise ship, de Ferry terminal, arcades, restaurants, winkels, fietspaden, viskaaien, afritten voor boten, en een spectaculair zicht op de Puget Sound !

Seattle : Pier 59 - 1 Seattle : Pier 59 - 2
   
Seattle : Pier 59 - 3 Seattle : Pier 59 - 4

Port Townsend

Port Townsend ligt aan de overzijde van een meander van de Stille oceaan, de Puget Sound. Om Port Townsend te bereiken, kan men ofwel een Ferry nemen vanuit Everett, of anders volledig rond de meander rijden langs Interstate 5 tot in Tacoma, en dan terug noordelijk Highway 16 nemen, die doorheen de eilanden gaat. Alhoewel het omrijden een mooie dagtrip uitmaakt, gaat de rit echter vrij traag, vermits de interstate doorgaans zeer druk is. Ook op Highway 16 is het doorgaans aanschuiven geblazen, maar vanaf Bremerton verbetert dit. Via Highways 3 en 19, rijdt men vervolgens doorheen een mooi en bosrijk landschap !

Heel deze omgeving is zeer waterrijk, vermits ze in de zijarmen ligt van de Straat van Georgia en de Straat van Juan de Fuca. Helaas loopt de weg nergens tegen de oevers van al deze rivieren en meren, en men kan er niet de minste glimp van opvangen. Wat de rit dan op de duur nogal monotoon maakt, ondanks de bomenpracht. Soms krijgt men de indruk door een groene "tunnel" te rijden ! Het stadje Poulsbo is ook gekend als Little Norway, omdat het een verzameling zou zijn van oorspronkelijk Noorse families. Eilacie, er schijnen onderweg nergens aanduidingen te zijn, en we vonden het zelfs niet...

In Port Townsend vindt men Fort Worden, waar de film "An Officer and a Gentleman" werd gedraaid. Dit stadje is een belangrijke militaire scheepswerf, en er lag tijdens ons bezoek een turf van een onafgewerkt vliegdekschip in de haven ! In het centrum vindt men verschillende oude pakhuizen, gebouwd in een Victoriaanse stijl, die omgebouwd werden naar een pittoreske verzameling van mooie winkeltjes, waar het aangenaam rondslenteren is.

Om terug te keren naar Seattle, namen we de Ferry van Port Townsend naar het eiland Keystone, een vaart van een half uurtje. Daar namen we Highway 525 south en kwamen terecht in Clinton, van waaruit een andere Ferry ons terug naar Everett bracht. Ook Clinton is een belangrijke militaire scheepswerf.

Puget Sound : map 1

Puget Sound : map 2

   
Port Townsend 1 Port Townsen2
** Lees verder met deel 2 **

~ ~ ~ ~