OREGON : bezienswaardigheden - deel 2

Columbia River, Multnomah, Portland, La Grande, Hells Canyon
deel 1 Medford Rogue River Forest - Crater Lake - Mount Mazama : super vulkaan
  Eugene Monaco Coach
  Junction City Country Coach
  Florence Kustlijn - Siuslaw National Forest - Sea Lions Cave
  Silverton Oregon Gardens
     
deel 2 Columbia River Byway 14 - Bonneville Dam - Fish Ladders
  Multnomah the Bridge of the Gods - Multnomah Falls
  Portland Japanese garden
  La Grande Wallowa - Nez Perce - Joseph City
  Grangeville Hells Canyon
     
artikel   Hells Canyon
more pages   Oregon : overzicht en geschiedenis | andere staten | artikelen

~ ~ ~ ~

The Columbia River

Scenic Byway 14

De Columbia rivier vormt de grens tussen Oregon en Washington. Highway 14, aan de kant van Washington, is een prachtige Scenic Byway, die langs mooie en weidse landschappen voert. Deze baan maakt overigens deel uit van the Oregon Trail, die rond de jaren 1850 méér dan 300.000 kolonisten van Missouri naar Portland bracht. De afstand van tweeduizend mijl werd toen per huifkar en te voet afgelegd, dwars doorheen de bergen...

Rond het dorp Camas krijgt men plotseling een doordringende geurt te verwerken ! De schuldige is een grote houtpulp-fabriek langs de rivier. Deze fabrieken ruiken zo onmenselijk slecht, doordat ze allerlei scheikundige producten gebruiken om het hout tot pulp te verwerken... In Washougal zagen we een opmerkelijk verkeersbord, waarop staat dat voertuigen van méér dan vijf ton steeds sneeuwkettingen moeten dragen tussen November en April ! Dat geeft te denken over het lokale klimaat, en de conditie van de wegen tijdens de winter...

de Columbia rivier 1 de Columbia rivier 2

De Bonneville dam - visladders

De Bonneville Dam werd gebouwd in 1933, in opdracht van President Franklin Roosevelt, en werd voltooid in 1937. Dit kunstwerk was bedoeld om de Columbia rivier te temmen, maar de bedoeling was tevens om nieuwe banen te creëren tijdens de Grote Depressie. Naast deze zeer steekhoudende redenen, zou de dam tevens een forse leverancier van hydro-elektriciteit worden.

Het bouwen van de dam was bepaald geen lachertje ! Drie duizend arbeiders werkten er gedurende vier jaar aan, de hoofdbaan diende speciaal omgelegd te worden, en drie vierde van het stadje Bonneville diende zelfs verhuisd te worden... Aanvankelijk werd het project door zijn tegenstanders weggelachen als de Witte Olifant van de president, maar na de Japanse aanval op Pearl Harbor in 1945, was er plotseling niet genoeg stroom voor de oorlogsindustrie ! Nadien draaiden de turbines van de Bonneville dam niet meer aan vijftig procent, maar eerder aan honderd-en-vijf procent, teneinde voldoende elektriciteit te leveren...

Al de bijkomende energie voor de massale militaire oorlogsinspanning, zoals het produceren van aluminium voor nieuwe vliegtuigen, en de productie van één Liberty ship per dag, was enkel mogelijk door de voor die tijd enorme capaciteit van de Bonneville Dam. In 1974 werd een tweede waterkrachtcentrale gebouwd, en de dam produceert nu méér dan één gigawatt zuivere energie ! Tevens werden er bijkomende sassen gebouwd, de Cascade Locks, die beter waren aangepast aan de afmetingen van moderne schepen.

Maar er is een bijkomend en interessant aspect aan deze dam ! Reeds in 1937 werd er aandacht geschonken aan de zalmen, die de Columbia rivier stroomopwaarts zwemmen om er kuit te schieten, waarna ze opnieuw afzakken naar de oceaan. De bouw van de dam stelde echter een probleem, dat nochtans elegant werd opgelost door het bouwen van zogenaamde Fish Ladders. Dit is een stel betonnen trappen en artificiële waterkolken, dat de zalmen toelaat de rivier stroomopwaarts op te zwemmen, dwars doorheen de dam ! Men ter plaatse vaststellen dat ze deze ladders inderdaad ook gebruiken. Er werden voor hen dan ook overal richtingaanwijzers geplaatst, met een "zalmse" tekst... Grapje !...

de Bonneville dam 1

de Bonneville dam 2

   
de Columbia Fishladders 1 de Columbia Fishladders 2

Multnomah

the Bridge of the Gods

Aan de oever in Oregon vindt men the Bridge of the Gods.

Volgens een Indiaanse legende, bouwden de Goden hier een stenen brug om de rivier over te steken. Nochtans bouwden mensenhanden in 1926 een meer moderne brug...

Nochtans, daar waar de brug van de Goden gratis kon gebruikt worden, moet er voor de "menselijke" brug, zelfs na méér dan tachtig jaar dienst, nog steeds Toll betaald worden...

Multnomah : the Bridge of the Gods

Multnomah Falls

De spectaculaire Multnomah Falls liggen langs highway 84, en het is de tweede hoogste waterval in de US, met een indrukwekkende 189 meters ! Nochtans doet deze waterval haar werk wel in twee etappes, en tussenin werd er een voetbrug gebouwd, om de toeristen naar hartelust te laten fotograferen vanuit elke hoek. Men kan tevens tot helemaal boven klauteren, waar een tweede platform werd gebouwd. In de winter kan deze waterval soms helemaal bevriezen, wat dan opnieuw schitterende foto's oplevert !

Multnomah Falls 1 Multnomah Falls 2

Portland : Japanese garden

De Japanese Garden of Japanse Tuin van Portland ligt naast Washington Park en Burnside Road. In 1962 staken zakenmensen uit Portland de hoofden bij elkaar, en ze gaven professor Takuma Tono, een Japanse tuinarchitect, de opdracht om een echte Japanse tuin aan te leggen in hun stad. In 1967 was de tuin afgewerkt, en hij was geheel gebouwd volgens de Shinto, Boeddhistische en Taoïstische principes, met de drie basiselementen water, steen en planten.

Deze prachtige tuin is erkend als één van de meest authentieke Japanse tuinen buiten het land van de Rijzende Zon. Hij bevat kunstig aangelegde en asymmetrische paden, mooi gekunstelde struiken, vele waterweggetjes en fonteintjes, een origineel thee-huis, een klassiek Japans paviljoen met shoji (transparante papieren panelen), fusuma (de welbekende papieren schuifdeuren), tatami's (rieten matten), en een adembenemend mooie en rustige achtertuin, in een meesterlijk decor van knap gestyleerde mini-bomen. Normaliter bestaat de grond van de achtertuin uit zand, dat wordt gerijfd in rustige figuren, maar de enige concessie aan het uitgebreide onderhoud was de vervanging van het zand door grint. Een zeer betoverend bezoek !

Portland : Japanese garden 1 Portland : Japanese garden 2
   
Portland : Japanese garden 3 Portland : Japanese garden 4

La Grande : Wallowa - Nez Perce - Joseph City

La Grande ligt in het noordoosten van de staat, en het is de perfecte uitvalsbasis voor bezoeken aan de Wallowa Mountains en Hells Canyon. De rit naar La Grande levert immense graanvelden en veel veeteelt op. De eerste klim naar de Dead Man Pass op 965 meter is lang en steil, en hij wordt gevolgd door het Blue Mountain Forest, waar men een prachtig landschap vindt, met volop bomen en groen. De baan blijft klimmen tot op de top van de Blue Mountains, op 1.280 meter hoogte. Het volgende plateau is gewoon groots om door te rijden, zelfs al heeft het één enkel nadeeltje. Aan de andere kant moet men even steil weer naar beneden...

La Grande is een sympathiek en uit de kluiten gewassen dorp, en zijn Visitor Center presenteert uitvoerige documentatie over de Hells Canyon National Recreation Area. Tijdens de rit over Highway 82 naar het oosten bereikt men Elgin, een stokoud en slapend dorpje, dat echter wel pittoresk is. Een uurtje later bereikt men het Wallowa Mountain Visitor Center. Naast algemene informatie, vertoont het een film van twintig minuten over de Nez Percé Indianen. Niemand schijnt nog te weten dat de origine van deze naam Frans is, en hij wordt gewoonlijk uitgesproken als "Nespeurs"...

De volgende halte van de rit is het mooie stadje Joseph, dat oorspronkelijk Silver Lake en Lake City heette, maar dat in 1880 formeel zijn naam veranderde naar de hoofdman van de Nez Percé Indianen. Chief Joseph probeerde zijn stam naar Canada te leiden, maar na een heroïsche strijd tegen méér dan tweeduizend federale militairen, en tegen hun vroegere vrienden, de Crow-Indianen, werden ze tenslotte toch gegrepen, op amper zestig kilometer van de Canadese grens...

Het stadje is mooi versierd en telt vele oude gebouwen, waarin ontelbare winkeltjes de toerist trachten naar binnen te lokken. Jaarlijks wordt door de stam een Pow Wow en een rodeo georganiseerd, ter ere van chief Joseph. Net buiten de stad vindt men het mooie Wallowa Lake. Zeker een bezoek waard om het mooie zicht te bewonderen !

La Grande : Wallowa mountains

La Grande : Chief Joseph

   
La Grande : Wallowa Lake 1 La Grande : Wallowa Lake 2

Grangeville : Hells Canyon

Hells Canyon wordt tevens de Grand Canyon of the West genoemd, en hij is de diepste canyon in de USA ! Hij is zelfs dieper dan de Grand Canyon (1,600 m) met een fenomenaal hoogteverschil van 2.863 meter, van de top van de He Devil Peak tot aan de Snake rivier !

De Hells Canyon Overlook ligt op 1.550 meter hoogte. Het panorama is gewoon overweldigend, en men vergeet al snel de moeilijke en bochtige weg om er te geraken. Het zicht over de vele schitterende bergketens is gewoon adembenemend !

We vervolgden onze rit langs de smalle, slingerende en steile highway 39, tot aan het zeer toepasselijk genaamde stadje Halfway, dat halverwege tussen Hells Canyon en Baker City ligt. Highway 86 leidt naar Baker City, en ook hier vindt men iets speciaals. Tussen Baker City en La Grande kruist men de 45ste parallel, die juist halverwege tussen de evenaar en de noordpool ligt !

Grangeville : Hell's Canyon 1 Grangeville : Hell's Canyon 2
   
Grangeville : Hell's Canyon 3 Grangeville : Hell's Canyon 4

~ ~ ~ ~