OREGON : bezienswaardigheden - deel 1

Medford, Eugene, Junction City, Florence, Silverton
deel 1 Medford Rogue River Forest - Crater Lake - Mount Mazama : super vulkaan
  Eugene Monaco Coach
  Junction City Country Coach
  Florence Kustlijn - Siuslaw National Forest - Sea Lions Cave
  Silverton Oregon Gardens
     
deel 2 Columbia River Byway 14 - Bonneville Dam - Fish Ladders
  Multnomah the Bridge of the Gods - Multnomah Falls
  Portland Japanese garden
  La Grande Wallowa - Nez Perce - Joseph City
  Grangeville Hells Canyon
     
artikel   Hells Canyon
more pages   Oregon : overzicht en geschiedenis | andere staten | artikelen

~ ~ ~ ~

Medford

Rogue River forest

Interstate 5 en Highway 62 leiden naar Crater Lake. Ze presenteren een landschap dat ons herinnert aan de Belgische Ardennen, met hetzelfde reliëf, en even groen en bergachtig. Men vindt er kleine boerderijen en buitenverblijven, die redelijk goed onderhouden zijn, en tevens vele campings en recreatieve parken.

Het laatste stuk van highway 62 leidt doorheen het Rogue River Forest, een bos van zo'n vijfenzeventig kilometer lang op vijfentwintig kilometer breed. De bomen staan soms zó dicht op elkaar, dat men zelfs niet meer de hemel ziet !

Medford : Rogue River Forest 1 Medford : Rogue River Forest 2

De legende van Crater Lake

Volgens een Indiaanse legende, die een paar duizend jaar oud schijnt te zijn, waren er twee geesten, Llao (de goede geest, met de dieren, bomen en planten) en Skell (de slechte geest, de onderwereld), die een verschrikkelijke strijd uitvochten. Deze legende schijnt naar een massieve uitbarsting te verwijzen !

Llao haalde de bovenhand, doodde Skell, en sneed zijn hart uit. Ongelukkiglijk kregen de snode aanhangers van Skell dit hart echter in handen, en ze voerden zowaar de eerste harttransplantatie uit (dus lang vóór Dr. Barnard in Zuid-Afrika...). Hoe dan ook, Skell kwam terug tot leven en herstelde helemaal ! De slechte Skell nam verschrikkelijk wraak, doodde Llao, en voederde zijn armen en benen aan zijn eigen onderdanen, de vissen en dieren. Pas toen ook zijn hoofd in het water van het meer terecht kwam, realiseerden ze zich hun vergissing, maar dan was het reeds te laat...

Zulk een legende zou recht uit de Odyssea kunnen komen ! Nochtans zou de meer recente en wetenschappelijke versie mogelijk iets meer accuraat kunnen zijn...

Mount Mazama : Super-Vulkaan

Zo'n half miljoen jaar geleden, vormde zich onder de statige Mount Mazama (naar schatting toen 3.600 meter hoog) een gigantisch reservoir met magma. Dit kwam vanuit de aardkern en langs grote scheuren in de tektonische platen, die tegen elkaar botsten en de bergen van de Cascade Range deden ontstaan. De temperatuur en de druk in deze magma bel werden gaandeweg zó hoog, dat er schoorstenen ontstonden, langs waar reeds verscheidenen vulkanische uitbarstingen plaatsvonden. Rond 5.200 BC kwam de Super Vulkaan onder Mazama tot een gigantische ontploffing, de grootste in Noord-Amerika in de laatste honderdduizend jaar ! Lees mijn artikel over de Yellowstone super-vulkaan.

Mount Mazama : Super-Vulkaan De bovenste 1.600 meter van de berg werden gewoon weggeblazen ! Asse en puimsteen werden méér dan duizend kilometer weggeslingerd, over acht Amerikaanse staten en drie Canadese provincies, en een gebied van 12.700 vierkante kilometer werd bedekt met vijftien centimeter asse ! Nadat de magma-bel leeg gespoten was, zakte de hele berg boven deze lege kamer over een breedte van ongeveer negen kilometer in, wegens gebrek aan steun.

Waarschijnlijk volgde er na de uitbarsting een geologische winter, door de enorme hoeveelheid stof in de atmosfeer. In de loop der jaren vulde deze grote krater zich met water, door regen en sneeuw.

We kunnen ons moeilijk het geweld van deze ontzaglijke ontploffing voorstellen, maar voor de Indianen die daar toen leefden, moet dit inderdaad een gevecht tussen de goden geweest zijn !

Crater Lake

In 1902 werd Crater Lake een National Park , en het is het zesde nationale park. Het Visitor Center ligt op 1.500 meter hoogte, en men kan er een film bekijken over het ontstaan van het park.

Tijdens de rit naar de rand van Crater lake, is het niet ongewoon nog sneeuw te zien, zelfs in de zomer, gezien de hoogte. Crater Lake ligt op een hoogte van 1.880 meter, maar de rand van de caldera ligt tussen 2.100 en 2.400 meter hoog. Het meer meet acht op tien kilometer, en het heeft een maximale diepte van 594 meter, waardoor het meteen het diepste meer in de USA is ! Het diepste meer ter wereld is het Baikal meer in Siberië met 1.642 meter.

De eerste blik op dit meer is gewoon adembenemend ! Het panorama is zó mooi, dat men er de eerste tien minuten gewoon niet op uitgekeken geraakt ! De imposante krater, de mooi begroeide bergwanden, het meer zelf, de kobaltblauwe kleur van het heldere water, de kleine bergtop in het meer, kortom, het is uitzonderlijk !

Er loopt een ringbaan rond de krater, die zo'n drie-en-vijftig kilometer lang is. Ze biedt spetterende vergezichten op verschillende plaatsen rond de rand. Eén van de zichtpunten onderweg is de Hillman Peak, die op 2.484 meter hoogte ligt. Op deze hoogte vriest het elke nacht, zelfs in de zomer !

Een ander zichtpunt is Cleetwood Trail, waar een pad van zo'n 1.800 meter lengte naar de oppervlakte van het meer leidt. Het afdalen is niet zo erg, maar het terug naar boven klauteren is des te erger... Wanneer de argeloze wandelaar eindelijk terug boven geraakt, krijgen de omstaanders meteen een uitstekend audio-visueel voorbeeld van de luchtverplaatsing tijdens de originele vulkanische uitbarsting, enkel reeds door het hijgen en puffen van de sukkelaar... De hele afdaling en beklimming neemt ongeveer anderhalf uur in beslag, natuurlijk zonder de bijkomende rustpauzen voor hijgers en puffers...

Tenslotte biedt ook de Cloudcap Overlook een ander buitengewoon panorama over dit gewoonweg grandioze natuurwonder.

Medford : Crater Lake 1
   
Medford : Crater Lake 2 Medford : Crater Lake 3

Eugene : Monaco coach

Monaco Coach was een bekende fabrikant van Recreational Vehicle, die zo'n zeshonderd coaches per jaar vervaardigde. Dit waren de modellen Dynasty, Executive, Signature, en de meer recent overgenomen Holiday Rambler Navigator, een zeer comfortabel middensegment. De coaches werden enkel op bestelling gemaakt, en het fabricatie-proces nam zo'n twaalf weken in beslag. Men kon tevens de coach zelf afhalen in de fabriek, in plaats van bij de dealer waar men hem had besteld. Het voordeel was dat alles dan haarfijn werd uitgelegd aan de nieuwe klant, tot hij heel de zaak volledig onder controle had.

Men kon de hele fabricatieketen bezichtigen, vanaf het RoadMaster chassis (dat ook tot de groep behoorde), via het opbouwen van de RV en het schilderen, tot aan de laatste testen. Nadien volgde er een White Glove-periode (witte handschoenen), waarbij de volledige coach door andere werklieden onder de loep werd genomen, om ook de laatste foutjes er uit te kunnen halen. In 2009 sloot deze belangrijke fabrikant nochtans zijn deuren !

Een anekdote : in Oregon dicteert de wet dat niemand zelf zijn tank mag vullen, maar dat een pompbediende dit werkje moet uitvoeren ! De bedoeling van deze wet was om op staande voet werkgelegenheid te scheppen, en meteen ook om wanbetalers te ontmoedigen...

Eugene : Monaco Coach 1 Eugene : Monaco Coach 2

Junction City : Country coach

Country Coach, een zeer bekende fabrikant van Recreational Vehicles, laat eveneens geleide bezoeken toe. (Nota : In 2009 sloot dit bedrijf eveneens zijn deuren). De fabriek bevond zich in op de 6th Avenue in Junction City. Country Coach vervaardigde per jaar zo'n vierhonderd coaches van zijn modellen Inspire, Allure, Intigue, Lexa, Affinity en Magna, en ongeveer twaalf stuks van hun Prevost conversions.

We bezochten de verschillende afdelingen van de fabriek, waar alles ordelijk was gerangschikt, en er heerste een gezellige drukte, zonder echter het razende tempo te kennen van stukwerk. Elk assemblage-onderdeel werd door éénzelfde ploeg afgewerkt, terwijl het vehikel ter plaatse blijft. Dit systeem is te vergelijken met dat van Volvo in Gent. De arbeiders werkten er vier dagen per week, en tien uur per dag, wat beter uitkwam voor zowel de arbeiders zelf als voor het management. Tevens liet dit de mogelijkheid open om eventueel een bijkomende vrijdag in te lassen, indien het normale werkschema vertraging opliep.

De chassis-afdeling toonde de onafhankelijke voorwielophanging, en in de motoren-afdeling zagen we de enorme motoren staan. Deze waren zó krachtig, dat ze in feite een down-tune kregen, omdat ze anders de automatische versnellingsbak gewoon zouden vernielen ! Vervolgens werd hierop het chassis gelast, dat de coach moet dragen. Reeds op dit ogenblik, werd het geheel onderworpen aan een eerste serie tests, om al de componenten uit te testen en ze desgevallend te corrigeren.

De assemblage vervolgde met de opbouw van het koetswerk, waaronder de vloer, de zijwanden en het dak, het voor- en achterstuk, en de meubilering. Alles werd in de fabriek zelf vervaardigd, en het houtwerk was inderdaad van zeer goede kwaliteit ! Als laatste stap werden alle accessoires ingebouwd, en dan was de coach gereed om geschilderd te worden. Zelfs de verf was uitzonderlijk, met een zogenaamde Pirate-paint, die de opmerkelijke eigenschap heeft om van kleur te veranderen, naargelang de gezichtshoek. De gebruikte verf (zo'n honderd liter per coach...) kwam van de firma Sikkens, wel bekend in Europa. Uiteindelijk volgden ettelijke finishing touches, tests, wegtests, en nog meer tests, en na ongeveer zestien weken was de coach afgewerkt.

We bezochten een 42-voet lange Magna coach, die gewoon prachtig was ! Hij stelde zowat alle coachen die we reeds hadden gezien, volledig in de schaduw, behalve dan misschien de uitzonderlijk dure Prevost conversions. Zijn énige nadeel was zijn prijs ; zo maar eventjes 620.000 $... We bezochten tevens het instapmodel van Country Coach, de Inspire, die "slechts" 221.000 $ kostte. Dit model had een buitengewone kwaliteit van componenten en binnenafwerking, voor een aanvaardbare prijs. Het opmerkelijke aan deze coach was dat zijn binnenhoogte twaalf centimeter hoger was dan de standaard, met een hoogte van 2,16 meter. De keerzijde van dit model was dat er praktisch geen opties konden bijbesteld worden, aangezien het volledig werd gestandaardiseerd, teneinde de kostprijs zo laag mogelijk te houden. Ongelukkiglijk sloot ook dit bedrijf in 2009 zijn deuren, alhoewel het gedurende vijfendertig jaar een schitterende reputatie had opgebouwd !

Junction City : Country Coach 1 Junction City : Country Coach 2

Florence

Coastline - Siuslaw National Forest - Sea Lions Cave

Florence is het uitgangspunt voor een uitgebreid bezoek aan de befaamde kustlijn van Oregon. Even voorbij Florence liggen Dunes City en de Oregon Dunes National Recreation Area. Heel het gebied behoort tot het Siuslaw National Forest, wat vermoedelijk een verbastering is van de Russische naam Suslov, aangezien de Russen bij de eersten waren om dit gebied te verkennen ! De streek is buitengewoon prachtig van natuurschoon, maar het is zeer moeilijk om tot in de duinstrook te geraken, tussen de baan en de zee, en om de oceaan ook daadwerkelijk te zien ! Alle eigendommen langsheen het strand zijn namelijk privé-bezit, en ze horen toe aan woningen of campgrounds. Slechts hier en daar is er een klein baantje naar de duinen, maar gewoonlijk wordt hiervoor dan een fee of tolgeld gevraagd...

Highway 101 vervolgt noordelijk langs de kust, en presenteert waarachtig grandioze panorama's van majestatische klippen, en de grote rollende golven van de Stille Oceaan. Verder leidt hij naar de Sea Lions Cave, een oord waar veel zeeleeuwen hun nest maken. De klippen zijn gewoon spectaculair, maar men moet er wel een flinke klim voor over hebben om de grotten zelf te bezoeken. Zeer speciaal !

Florence, OR

Florence : Siuslaw Forest 1

   
Florence : West coast 1 Florence : West coast 2
   
Florence : Sea Lions Cave 1 Florence : Sea Lions Cave 2

Silverton : Oregon Gardens

Interstate 5 van Eugene naar Silverton leidt langs een mooi, quasi Vlaams landschap, met verzorgde boerderijen en akkers, doorgaans mooi versierd met bloemen. Een waar plezier om door te rijden ! De Oregon Gardens zijn eigenlijk een tentoonstelling van professionele tuinaanplantingen, en alles wat daarmee gepaard gaat. Ze bestaan sedert 1998, en presenteren een stel mooie tuinen, en achtentwintig van de in totaal honderd hectaren oppervlakte zijn reeds aangelegd. De tuinen zijn wel zeer mooi aangelegd en onderhouden, maar ze zijn slechts minuscuul !

Met een trolley kan men een geleide rondrit door het park doen. In afwachting van het vertrek, maakten we reeds een wandeling doorheen de tuin. De rondrit met de trolley zelf duurde welgeteld vijftien minuten, en dan nog enkel omdat het ding met een slakkengang voortkroop... Na de toer kwamen we tot de onthutsende vaststelling dat we reeds tijdens onze wandeling zowat alles gezien hadden... Niet helemaal wat we er van verwacht hadden !

Silverton : Oregon Gardens 1 Silverton : Oregon Gardens 2
   
Silverton : Oregon Gardens 3 Silverton : Oregon Gardens 4
** Lees verder met deel 2 **

~ ~ ~ ~