MICHIGAN, the Wolverine State

Wat te zien

Zeeland - Holland Nederlandse dorpen
Mackinaw City de Mackinac Bridge
Manistique Siphon Bridge - Kitch-iti-kipi
Fayette State Park
Sault Ste Marie Soo Locks
Frankenmuth Bronner's Christmas Wonderland - Frankenmuth City
Flint - Lansing Flint - Alfred Sloan museum - Buick - GM Truck Division
Auburn Hills Walter Chrysler museum
Fair Lane the Ford estate
Ford Rouge the Ford Rouge Factory Tour
Greenfield Village Greenfield Village museum
   
Artikelen General Motors corporation | Henry Ford | Walter Chrysler
Andere pagina's andere staten | artikelen
   

~ ~ ~ ~

Dit is een uittreksel van wat je moet zien in deze staat, met kleine foto's. Je vind de volledige beschrijving met grote foto's in mijn e-boek View America: North East - deel 1

In de serie reisverhalen VIEW AMERICA beschrijft dit boek Michigan en Wisconsin. Elke staat wordt beschreven met een korte historische achtergrond en zijn belangrijkste bijzonderheden, landschappen en toeristische attracties.

Het is geen traditioneel reisverhaal, maar een niet-commerciële en min of meer objectieve chroniek van een diepgaande exploratie van deze staten. Mijn boek beschrijft geen logies, restaurants of entertainment, behalve wanneer deze deel uitmaken van het verhaal. Het is geïllustreerd met meer dan 100 full-sized foto's.

~ ~ ~ ~

OVERZICHT

MICHIGAN wordt ook the Wolverine State genoemd, wegens het grote belang van wolfpels voor de eerste handelsposten. Het is de enige staat in de U.S. die uit twee aparte schiereilanden bestaat. Tot in 1957 waren deze verbonden door een ferrydienst, en in 1957 werd er een brug gebouwd over de Straits of Mackinac. De staat grenst aan 4 van de 5 grote meren (the Great Lakes), en ontleent zijn naam aan Lake Michigan, een verbastering van het Algonquin woord michigama of groot water.

In 1837 trad Michigan als 26ste staat toe tot de US. De hoofdstad is Lansing, en de grootste stad is Detroit. Er zijn ongeveer 10 miljoen inwoners, met een densiteit van 68 inwoners per km2, maar de helft woont in de Detroit metropolitan area. De oppervlakte bedraagt ca. 250.000 km2, en er meer dan 11.000 meren. Tot in 1870 was Michigan bijna helemaal bebost, maar nu is nog 53 % van de staat bedekt met wouden.

Gedurende de koloniale periode was de economische bedrijvigheid in Michigan uitsluitend de pelshandel. In het begin van de 19de eeuw werd deze verdrongen door landbouw en de houtnijverheid. Rond 1840 volgde de ontwikkeling van de mijnen, met vooral ijzer en koper. De visserij werd bijna volledig uitgeroeid toen rond 1937 samen met het ballastwater van grote schepen per ongeluk de lamprei in de Grote Meren werd geloosd. Deze parasiet had hier geen natuurlijke vijanden en verdrong gaandeweg volledig de plaatselijke vissoorten. In 1952 was de lamprei zelfs al opgerukt tot in lake Huron, eer er een selectief vergif werd uitgedokterd dat niet nadelig was voor de andere vissen.

In 1870 was Michigan nummer één in houtproductie, en verschillende koetsenmakerijen ontstonden in Lansing, Pontiac, Flint en Detroit. Detroit werd daarop de geboorteplaats van de auto-industrie, met de Big Three; General Motors, Ford en Chrysler.

map van Michigan

~ ~ ~ ~

WAT TE ZIEN

Holland

Holland mag dan wel een klein stadje zijn, maar het oogt bijzonder fijn en heeft een prachtige Main Street. Het bevat tevens de Dutch Village, een gereconstrueerd oud-Hollands dorp, zeer verzorgd, nostalgisch, en vrij uitgebreid gedocumenteerd. Het ademt gewoon rust en vrede uit, alles is mooi opgefrist met fleurige bloemperkjes, en de mensen zijn er bijzonder vriendelijk. Een heerlijk bezoek!

Holland, MI 1 Holland, MI 2
   
Zeeland : Dutch Village 1 Zeeland : Dutch Village 2

Manistique

Kitch-iti-kipi

De Water Tower bronnen (in het Indiaans Kitch-iti-kipi) liggen in Big Springs. Het zijn onderaardse bronnen, of eerder onderwater-bronnen, gelegen in een meer van 15 meter diepte. Met een zelfbediend houten vlot vaart men tot in het midden van het meer.

Het water is er zo helder dat men gemakkelijk de bodem kan zien, en het opwellen van het water in het zand. Per minuut komen meer dan 40.000 liters water naar boven doorheen de kalksteen, gestuwd door de druk van het water in de omliggende heuvels. Naast dit opmerkelijke fenomeen ziet men er tevens formidabele knapen van vijverforel rondzwemmen, sommige wel zo'n 80 centimeter lang!

Manistique : Kitch-iti-kipi 1 Manistique : Kitch-iti-kipi 2

Fayette State Park: ghost town

In het Fayette State Park ligt een Ghost Town, een stokoud dorpje waarin van 1877 tot 1891 ijzererts werd gesmolten. We bezochten de ijzersmelterij, de kilns waarin houtskool werd gemaakt, de kaden, en verschillende gebouwen die reeds werden gereconstrueerd.

Het was zeer interessant de antieke kilns te bekijken, en uit te vissen hoe deze werkten. Het vermalen ijzererts werd vermengd met kalksteen en houtskool, en dan werd de hele boel in brand gestoken in een kiln. Door de hitte nam de kalksteen de onzuiverheden en de silicaten op uit het ijzererts, en wat overbleef was min of meer zuiver pig iron of ijzerblokjes, en anderzijds slag of rommel. Na 1891 werd de ijzersmelterij gesloten, vermits dan het verhittingsprocédé met kolen werd uitgevonden, dat vrijwel onmiddellijk het gebruik van houtskool naar de geschiedenisboeken verwees.

Fayette State Park : Ghost Town 1 Fayette State Park : Ghost Town 2
   
Fayette State Park : Ghost Town 3 Fayette State Park : Ghost Town 4

Sault Ste Marie : Soo locks

Sault Ste Marie : Soo Locks 1De voornaamste bezienswaardigheid in dit stadje zijn de Soo Locks, of de sassen van Soo. De St Mary's rivier verbindt Lake Superior en Lake Huron, en elk jaar maken zo'n 11.000 schepen gebruik van deze sassen om van het ene meer naar het andere te gaan. Dat kunnen kleine pleziervaartuigen zijn, maar er zijn eveneens reuzen bij van zo'n 300 meter lang, die doorgaans ijzererts, kolen, graan, en steen vervoeren. Tijdens ons bezoek lag er net zo'n mastodont in het sas, de Indiana Harbour. Dit schip had langs de zijkanten slechts een karige 75 centimeter vrije ruimte over...

De Soo locks werden gebouwd om het verschil van 7 meter in waterniveau tussen Lake Superior en Lake Huron te overbruggen. Reeds op het einde van de jaren 1700 werd er een sas gebouwd op deze plaats, maar dat werd verwoest in de oorlog van 1812. De twee wereldoorlogen waren de voornaamste reden waarom er telkens genoeg geld gevonden werd om deze uitzonderlijke sassen te bouwen, de grootste ter wereld!

Een Amerikaanse privé-firma bouwde een nieuw sas in 1853, en droeg dit in 1855 over aan de staat Michigan. In 1881 werd het dan weer overgedragen aan de US Army Corps of Engineers, die er verschillende andere sassen bijbouwden, en ze tot op heden beheren. Een bijkomend gebruik van deze enorme sassen is de hydro-elektrische fabriek, die een aanzienlijke hoeveelheid schone energie oplevert.

Sault Ste Marie : Soo Locks 2 Sault Ste Marie : Soo Locks 3
~ ~ ~ ~

Frankenmuth

Bronner's Christmas Wonderland

De naam Frankenmuth is een vertaling uit het Duitse "moed der Franken". Het eerste hoogtepunt van de stad is Bronner's Christmas Wonderland, 's werelds grootste winkel van kerstartikelen. Elk jaar krijgt deze winkel 2 miljoen bezoekers over de vloer!

De winkel is 361 dagen per jaar open, en sluit zijn deuren enkel met Kerstmis, Nieuwjaar, Pasen en Labor Day. Om "in the mood" te geraken, branden zo'n 100.000 lichtjes op de 800 m lange toegangsweg. De winkel beslaat een oppervlakte van 3 hectare, op een terrein van bijna 11 hectare.

Het is een waar Mekka voor de dames, die (urenlang...) kunnen wandelen tussen de ontelbare aanbiedingen, en kunnen zoeken en kiezen tussen de duizenden ballen, linten, sterren en noem maar op. Wee echter de arme echtgenoot, die nergens zijn vermoeide voeten kan laten rusten...

Frankenmuth : Bronner's Christmas Wonderland 1 Frankenmuth : Bronner's Christmas Wonderland 2
   
Frankenmuth : Bronner's Christmas Wonderland 3 Frankenmuth : Bronner's Christmas Wonderland 4

Frankenmuth city

In 1845 werd Frankenmuth gesticht door Duitse Lutheranen uit Beieren, die de oceaan waren overgestoken om de Chippewa Indianen te bekeren. Volgens de zeer enthousiaste documentatie doen de huidige 5.000 bewoners van de stad er alles aan om hun Duitse afkomst te bewaren. Toevallig is dit ook uitstekend voor "business"...

De stad is uiterst verzorgd, en mooi gedecoreerd in Beierse motieven. Men vindt er een aangenaam "Duits-achtig" winkelcomplex, een boot waarmee men een tochtje op de rivier kan maken, 2 grote familie-restaurants, Bavarian Inn (1856) en Zehnder's (1888), en een pittoreske hoofdstraat met nog meer winkeltjes. Een mooi en rustig kader, en zeker de moeite van een bezoek waard!

Frankenmuth city 1 Frankenmuth city 2
   
Frankenmuth city 3 Frankenmuth city 4

Flint

Alfred Sloan museum (General Motors)

Na enig zoeken, en met de hulp van onze GPS, belandden we uiteindelijk in het Alfred P. Sloan Museum. Dit geeft een overzicht van de geschiedenis van Flint's meest succesvolle autoconstructeur, General Motors.

Flint : Alfred Sloan Museum 1 Flint : Alfred Sloan Museum 2

Buick Gallery and research center

Het nabijgelegen Buick Gallery and research Center is eigenlijk enkel een stokoude garage, waarin een stuk of 25 wagens kris kras door mekaar staan. De verzameling is zeker opmerkelijk door zijn Old Timers, maar bevat ongelukkiglijk slechts zeer weinig van hun meer recente succes-wagens.

Flint : Buick Gallery 1 Flint : Buick Gallery 2
   
Flint : Buick Gallery 3 Flint : Buick Gallery 4

Video: Flint Michigan

 

~ ~ ~ ~

Auburn Hills: Walter Percy Chrysler museum

Het Walter Percy Chrysler museum in Auburn Hills is zeer opmerkelijk. Er zijn verschillende films over het leven van Walter Chrysler, de evolutie van het bedrijf, en de onklopbare Mopar Muscle Cars. Met heimwee bewonderden we een prachtige 1970 Dodge Challenger...Dit museum is beslist een bezoek waard!

Auburn Hills : Walter Percy Chrysler museum 1 Auburn Hills : Walter Percy Chrysler museum 2
   
Auburn Hills : Walter Percy Chrysler museum 3 Auburn Hills : Walter Percy Chrysler museum 4
~ ~ ~ ~

the Henry Ford

De voornaamste bezienswaardigheid in en rond Detroit, en meer bepaald in Dearborn, is de geboorteplaats van Henry Ford, en een overzicht van zijn leven en werken.

Een bezoek aan Dearborn begint met een geleid bezoek aan Fair Lane, het Ford Estate. Het volgende en zowat onvermijdelijke punt is The Henry Ford, het grootste binnen-en-buiten historisch museum-complex in de U.S. Het bestaat uit verschillende onderdelen: het Henry Ford Museum, Greenfield Village, de Ford Rouge Factory Tour, het Henry Ford Imax Theater, en het Benson Ford Research Center. Het meest spectaculaire gedeelte is zonder twijfel de Ford Rouge Factory Tour.

Fair Lane, het Ford Estate

Het geleid bezoek van Fair Lane, het Ford Estate, begint met een film over het leven van Henry Ford. In 1915 bouwde Henry Ford deze hypermoderne woning. Hij integreerde tijdens de bouw alle mogelijke gadgets en nieuwe technische snufjes, iets waar hij verzot op was.

Tussen 500 en 800 arbeiders werkten in hoog tempo gedurende één jaar aan de woning, en vermits de grond vlakke landbouwgrond was, moesten alle bomen en struiken aangevoerd en aangeplant worden. Enkel de landscaping duurde nog eens 6 jaar... Het resultaat van deze enorme landscaping is echter schitterend! Er is een kleine rivier waar de Fords konden op varen, een meer dat speciaal werd georiënteerd om een prachtige zonsondergang op het terras van de woning te laten verschijnen, en uitgestrekte tuinen, waar Clara Ford naar hartelust haar botanische hobby kon botvieren.

Fair Lane, the Ford Estate 1 Fair Lane, the Ford Estate 2
   

Fair Lane, the Ford Estate 3

Fair Lane, the Ford Estate 4

In 1952 kocht de Ford Company het gebouw, en gebruikte het als burelen en opslagplaats, wat het interieur zeker niet ten goede kwam... In 1957 werd de woning en een groot deel van de grond aan de Universiteit van Detroit geschonken. Deze schijnen helaas niet over de nodige fondsen te beschikken om het hele Estate zijn vorige glorie terug te geven.

Fair Lane 5 : model T Fair Lane 6 : Quadricycle

Ford Rouge Factory tour

Historic driving tour

Waar de naam "Rouge" vandaan komt wordt nergens vermeld, maar we visten uit dat de fabriek nabij de Rouge Rivier gebouwd werd, zodat de naam eigenlijk voor de hand ligt.

Ford Rouge Factory Tour 1

Het eerste gedeelte bestaat uit de Historic Driving Tour. Tijdens ons bezoek was fotograferen of zelfs maar nota's nemen verboden. De ruiten van de bus waren trouwens bekleed met speciale "zonwerende" films, die fotograferen onmogelijk maken...

De bus rijdt 10 mijl naar de fabriek, en onderweg krijgt men uitleg over alle bezienswaardigheden. Doorheen de ellenlange afsluiting ziet men een monsterachtig grote fabriek, waar allerhande grondstoffen aangevoerd worden over zee en land, via treinen, boten en vrachtwagens. Ford beschikte immers over zijn eigen koolmijnen, ijzerertsmijnen, staalfabriek, plaatslagerij en verffabriek. Hij maakte alles zelf!

De River Rouge fabriek

Vóór Ford de lopende band uitdacht, duurde het monteren van een auto gemiddeld 92 uur. Zijn vernieuwend procédé bracht deze duur onmiddelijk terug tot 12 uur. Aangezien de verkoopprijs dezelfde bleef, vertiendubbelde meteen zijn winst!

Nadat de nieuwe fabriek gebouwd werd, zakte de werkduur voor de assemblage verder, tot nu amper nog 92 minuten nodig zijn om een wagen te monteren.

In 1908 had Ford 400 werknemers in dienst. In 1913 (nadat het loon verdubbeld werd) steeg dat tot 14.000 man, en in zijn top-periode rond 1930, had Ford méér dan 100.000 mensen in dienst!

Ford Rouge Factory 2

De Observation Deck tour

Ford Rouge 3 : Living Roof

Tijdens de Observation Deck Tour wordt de uitvinding van het Grootste Levende dak ter Wereld in alle toonaarden geprezen.

Dit 40.000 m2 grote dak werd uitgevoerd als een zogenaamd Omgekeerd Dak. Boven de waterdichte laag wordt een isolatie aangebracht, en het geheel wordt verzwaard met een zware schutlaag van zand en grint. Na een tijd groeit hierop mos en gras, ergo, het dak "leeft"...

Nochtans bestaat deze dakvorm sedert eeuwen, en meer speciaal van toen de dakdichting van platte daken nog met teer en karton werd gemaakt...

De gebruikte materialen zijn intussen wel moderner geworden, en isolatie is veel verbeterd sedert het gebruik van kurk, maar het concept en de voor- en nadelen zijn nog precies dezelfde als in de jaren 1600...

Video : The Living Roof

 

~ ~ ~ ~

Ford Greenfield Village

Greenfield Village

Greenfield Villageis een uitgebreid museum-park, met allerlei woningen, werkplaatsen en boerderijen nogal lukraak door mekaar staan opgesteld. De bezoeker kan een ritje maken in een stokoud model T of model A, met een raderboot rondvaren op een klein meertje, rond het park rijden met een oude stoomtrein, of een paardentram rijden, of op een antieke carrousel zitten!

Ford Greenfield Village 1 Ford Greenfield Village 2
   
Ford Greenfield Village 3 Ford Greenfield Village 4

Video : Greenfield Village

~ ~ ~ ~