CALIFORNIA : bezienswaardigheden - deel 3

San Simeon, El Portal, San Francisco
deel 1 Interstate 15 van Las Vegas naar Los Angeles
  San Diego Balboa Park - Zoo - Wild Animal Park - City Tour - Sea World
     
deel 2 Los Angeles Knott's Berry Farm - Crystal Palace - Beverley Hills - Hollywood - Bel-Air - Malibu - Universal Studios
  Solvang Danish Village - Spanish Mission Sta Ines
  Santa Barbara Spanish Mission Sta Barbara
  Santa Nella Route 1 (Pacific scenic byway)
     
deel 3 San Simeon Randolph Hearst Castle
  El Portal Yosemite Park
  San Francisco Cable Tram - Chinatown - City Tour
     
deel 4 Blythe Blythe Intaglios
  Death Valley National Park
  Lake Tahoe Lake Tahoe
  Three Rivers Sequoia Park & Forest
  Shasta Shasta Lake, Mount & Dam
  Burney Burney Falls
     
more pages   California : overzicht en geschiedenis | andere staten | artikelen

~ ~ ~ ~

San Simeon : Hearst Castle

We vervolgden met een bezoek aan het William Randolph Hearst Castle. We bekeken eerst een film van veertig minuten over de bouw van het kasteel. Het was een uitstekend gemaakte prent, behalve dan dat ze werd verfilmd als een melodrama. Onwillekeurig zoek ik steeds op de achtergrond naar de man, die dergelijke hartverscheurende wijsjes uit zijn viool peutert, en ik kijk naar de tranen met tuiten die van het scherm aflopen... Enfin...

William Randolph Hearst was de zoon van George Hurst, die rond 1850 een fenomenaal renderende zilvermijn vond, de Comstock Lode nabij Virginia City, California. Hij haalde zo'n achtendertig ton zilver boven, en versleurde deze zo'n 300 mijl doorheen onherbergzaam gebied met muilezels naar de dichtstbijzijnde stad, waar hij er ongeveer 2.000 $ per pond voor kreeg... Op slag was hij één van de rijkste mensen in Amerika !

In 1863 kocht hij alle grond die hij kon vinden, waaronder een lapje grond van driehonderd km2 en tachtig kilometer kustlijn, dat de familie gebruikte als kampeerterrein, en later als hoofdverblijf. Zoon William Randolph Hearst (1863-1951) bracht er zijn jeugdjaren door, en maakte met zijn moeder in 1873 een reis van anderhalf jaar doorheen heel Europa, wat zijn interesse voor de Europese cultuur en gebouwen opwekte.

Zijn carrière omvat het oprichten van uitgeverijen en communicatiebedrijven, en op zijn hoogtepunt bezat hij zesentwintig kranten, dertien weekbladen, acht radiostations en produceerde hij meer dan honderd speelfilms ! Hij was tevens een verwoed verzamelaar van Europese kunst en antiek, en bouwde allerlei gebouwen om ze in onder te brengen.

In 1919, op 56-jarige leeftijd, wou hij - zoals vele andere Amerikaanse moguls - zijn eigen paleis bouwen om zijn naam en persoon te vereeuwigen, en tevens misschien om wat te pronken... Als perfecte locatie koos hij hiervoor de top van een berg, op 480 meter hoogte. Zowat alles moest derhalve aangevoerd worden, behalve dan water, dat hij ietwat verder kon vinden dank zij drie zoetwater-bronnen.

San Simeon : Hearst Castle 1 San Simeon : Hearst Castle 2

De constructie duurde meer dan achtentwintig jaar, en de plannen werden gedurende de uitvoering ontelbare malen veranderd. Er bestaat een archief van zo'n vierduizend memo's aan zijn architecte Julia Morgan, waarin hij telkens van mening veranderde... Vele plaatsen werden gewoon aangepast om er de souvenirs in onder te brengen die hij verzameld had, in plaats van andersom. In het begin mocht zijn echtgenote ook haar steentje bijdragen in het concept, maar nadien werd zij vervangen door zijn maîtresse (en in andere zaken waarschijnlijk ook...). De hele bouw koste zo'n slordige tien miljoen dollar...

Het kasteel is gebaseerd op de architectuur van Mediterrane landgoederen, en omvat naast het paleis nog drie gastenwoningen, en een uitzonderlijk extern zwembad. Dit werd gebouwd naar een Romeins model met antieke zuilen, en getooid met moderne beeldhouwwerken, die hij verzameld had.

San Simeon : Hearst Castle 3 San Simeon : Hearst Castle 4

We bezochten de Casa del Sol, de eetzaal, zitkamer, biljartzaal, filmzaal en het interne zwembad, dat echt decadent aandoet in de trant van een antiek Romeins badhuis, maar dat tevens zeer mooi is ! Het landgoed had tevens de grootste privé-dierentuin in de US, eigen groentetuinen en veestapel, zijn eigen landingsbaan, enzovoort.

Hearst betrok het landgoed zo'n tien maanden per jaar, en hij had alle mogelijke communicatiemiddelen laten aanleggen om zijn imperium van daaruit te kunnen leiden. Zijn echtgenote verbleef doorgaans in hun woning in New York, en ze kwam enkel op het landgoed als Hearst elders was. Doorlopend waren er zo'n vijftien gasten, zoals filmsterren, politiekers en beroemdheden, die in grote sier werden onderhouden, tot zij hem verveelden...

Overweldigend is het juiste woord voor het hele "estate", maar jammer genoeg, en alhoewel zijn verzameling sommige onschatbare stukken bevat, ontbreekt het in de volledige architectuur aan een algemene harmonie, en de contrasten getuigen niet steeds van goede smaak. De verzameling is dan weer een zeer uitgebreide, maar eerder lukrake opeenstapeling van peperdure en buitengewone antiquiteiten, waarmee hij zijn gasten kon overdonderen ! Wanneer men alle stukken apart bekijkt, kan de bezoeker ongetwijfeld ettelijke parels bewonderen, zoals bijvoorbeeld de twee zwembaden, en de meest opmerkelijke binnenhuis decoraties.

Wat ook opvalt is de "Californische kwaliteit" van de handarbeid... Voor de meer technisch gerichten, staan de witte betonblokken van de gevels op plaatsen maar liefst méér dan één cm uit de haak, het beton is nogal ruw en nergens degelijk afgewerkt, de betonijzers liggen praktisch overal tegen de buitenrand, zodat zeker in het zwembad vele stukken beton afspringen van de verroeste betonijzers... Glad beton kende men toen waarschijnlijk nog niet, wat speciaal zeer zichtbaar is in de kuip van het tennisveld en de trapzaal van het personeel. Het tennisveld zelf is praktisch onbruikbaar onder de hete Californische zon, doordat het een ware oven is... De delen die aan het hoofdverblijf werden aangebouwd steken schril af, doordat ze in ruw beton werden afgewerkt, en ga zo maar door. Maar misschien hadden zulke architecturale details gewoon geen belang...

Indien een huis de ziel van zijn eigenaar weerspiegelt, vindt men op dit landgoed de persoonlijkheid van een ego-tripper met onmetelijke middelen, die aan elk van zijn verlangens kan voldoen. Hij is nochtans nooit voldaan, en dient zich doorlopend te omringen met andere mensen, die hem vertellen hoe great hij wel is... Zes jaar na zijn dood schonk de familie het gebouw aan de staat California, waarschijnlijk om de fenomenale onderhoudskosten van deze draak te ontlopen... Ze behielden nochtans wel de omliggende 40.000 hectaren grond, die reeds een fortuin waard zijn, en enkel in waarde kunnen stijgen...

Een bezoek aan Hearst Castle is derhalve een ondervinding die niet te missen is !

El Portal : Yosemite National Park

Misschien herinneren jullie je nog het beroemde cartoon-figuurtje van Disney, Yosemite Sam, een druk klein cowboytje, met een enorm grote rode snor... Yosemite National Park wordt op zijn Amerikaans uitgesproken als "José-mittie", met de klemtoon op de laatste lettergreep. Highway 140 leidt dwars doorheen de schilderachtige, maar zeer droge heuvels en bergen van de Sierra Nevada naar El Portal en Yosemite Village.

Vervolgens rijdt men doorheen de Yosemite Valley, waar 500 miljoen jaar geleden de granieten rotsen uit het magma groeiden, op de ribbels van de tektonische platen. Deze bergen groeien trouwens nog steeds hoger, aan het fantastische tempo van 30 cm per 1.000 jaar ! Tijdens de ijstijd schuurden vele gletsjers de vallei uit, en deze erosie werd verder gezet door weer, wind en water, zodat in de bedding van de rivieren enorm massieve granieten rotsblokken liggen. Het landschap is dramatisch mooi !

In 1866, tijdens de burgeroorlog, tekende president Abraham Lincoln de wet die dit eerste National Park vastlegde. De bedoeling was het uitzonderlijke natuurschoon te bewaren voor het nageslacht.

Het Visitor Center presenteert een film van dertig minuten over het park, die uitstekend gemaakt is en prachtige plaatjes oplevert van het natuurschoon. Aan de ingang krijgen bezoekers een verwittiging mee om uit te kijken voor beren...

Dit prachtige park legt zich speciaal toe op algemene recreatie, met allerlei wegen en wandelpaden, maar ook voor fietsers en kampeerders. De vergezichten op de granieten bergen, bossen en watervallen zijn zeer schilderachtig !

El Portal : Yosemite Park 1
   
El Portal : Yosemite Park 2 El Portal : Yosemite Park 3

San Francisco

The city

Highway 850 bracht ons met een boog door Oakland naar San Francisco. Tijdens de rit bewonderden we de vele aquaducten in de San Joachim-vallei, waar zo'n 25 % van alle Amerikaanse groenten en fruit worden geproduceerd. Net iets voor Oakland liggen de uitlopers van de Coast en Diablo Ranges, en op de heuvels staat er een opmerkelijk groot windmolen-park, met tientallen windmolens, in alle maten en vormen.

De metropool San Francisco is een amalgaam van verschillende steden, die uiteindelijk helemaal aan elkaar groeiden. Naast de stad San Francisco heeft men Oakland, Sunnyvale, Berkeley, Concord, Vallejo, Hayward en Fremont, om maar de belangrijkste te noemen, en tussenin liggen er nog tientallen kleinere stadjes, die allemaal samen één groot en druk mierennest vormen !

Embarcadero - Pier 39

Men bereikt de stad over de Bay Bridge, en mits wat zoeken, komt men terecht op de Embarcadero, de kade waar de beroemde oude scheepswerven liggen. Deze werden omgebouwd tot een zeer levendige en bonte verzameling van winkels, shops, restaurants en allerhande tenten, waar men rondvaarten doorheen de baai kan boeken, en zelfs een vlucht per helikopter of watervliegtuig... De hele omgeving is superdruk, en de parkings rekenen maar liefst vijf dollar of meer aan per half uur ! Bovendien weigeren ze doorgaans een grote truck, of rekenen een dubbel tarief aan, omdat deze twee plaatsen inneemt...

SF : Embarcadero - Pier 39 - 1 SF : Embarcadero - Pier 39 - 2

Na enig zoeken vonden we een parking nabij Pier 39, de meest bekende pier, waar we voor de hele dag konden parkeren. Op Fisherman's Wharf bezochten we het California Welcome Center, waar we een stadsplan bekwamen en wat uitleg over de bezienswaardigheden. Het eiland Alcatraz, dat in het midden van de baai ligt en bekend is voor zijn vroegere gevangenis, was omzeggens onzichtbaar door de dikke mist in de baai.

SF : Alcatraz - Fisherman's wharf

San Francisco heeft namelijk een soort natuurlijke airconditioning, doordat warme vochtige lucht en droge koude lucht in de baai bijeen stromen, en prompt condenseren ! Dit veroorzaakt onmiddellijk een dichte mist, en zelfs de Golden Gate Bridge was helaas niet te zien.

SF airconditioned bay...

De haven

Langs de kaai ziet men verschillende pontons, waarop grote kolonies zeehonden liggen te zonnebaden. Deze dieren zijn wettelijk beschermd, en blijkbaar beseffen ze dat drommels goed, want ze storen zich niet in het minste aan de horden toeristen die hen van op de kade in 't oog houden ! De robben liggen met hopen naast, op en onder elkaar, en bij wijlen waggelt een nieuwkomer lui over de anderen heen voor een goed plaatsje...

SF harbor : seals 1 SF harbor : seals 2
   

Langsheen de Embarcadero vindt men venters van alles en nog wat, en straatzangers - wel zeer moderne, want ze hebben allen micro's, versterkers, luidsprekers en elektronica...

Er zijn ook meer esoterische attracties, zoals de personen die volledig bespoten zijn, en onbeweeglijke robot-achtige poses aannemen... Al deze straatleurders spruiten voort uit het historische feit dat de zeelui op de vissersboten dikwijls uitbetaald werden met vis in plaats van met geld ! Na hun werk op de boot, moesten ze zelf maar proberen hun waar aan de man te brengen. Vandaar de kraampjes met alles en nog wat, die uitgroeiden tot een echte markt.

Men kan er letterlijk van alles kopen, er zijn hopen stretch-limo's, en zelfs een stretch-Hummer !...

SF : Embarcadero salesmen...

de San Francisco Cable Car

In Hyde street moet men doorgaans drie kwartier aanschuiven voor de onvermijdelijke toeristische topper, een ritje met de San Francisco Cable Car ! De dame aan het loket was bepaald onvriendelijk, en snauwde de mensen die om inlichtingen vroegen vrij onbeleefd af. Hier zeggen ze dan : "She must be from New York"...

In 1869 zag de Engelsman Andrew Hallidie hoe een paard uitschoof in de regen, en in de steile straten van San Francisco naar beneden donderde. Hij was naast fabrikant van staaldraad tevens uitvinder, en hij zette zich meteen aan het werk en dokterde een systeem uit om zulke ongevallen te vermijden. Hij vond een stalen kabel uit, die sterk genoeg was om zwaar geladen voertuigen te trekken, en tevens een manier om deze kabel aaneen te vlechten, zodat een oneindige lus bekomen werd.

In 1872 begon hij met de bouw van de ondergrondse kabels, samen met een lier die de kabels aandreef tegen vier miles per uur, en tenslotte de door kabels getrokken voertuigen. Zijn idee werd spottend Hallidie's Follie genoemd, maar het jaar nadien voerde hij de eerste rit uit over de steile heuvels zonder enig probleem. De San Francisco Cable Car was geboren !

Het voertuig klemt zich vast op de ondergrondse kabel met een speciale stalen klem, die om de vier dagen moet vervangen worden wegens slijtage. De kabel trekt de tram naar boven, waarna de afdaling afgeremd wordt door een systeem van zware remmen. De sleepkabel houdt het zo'n tweehonderd dagen uit, waarna ook hij moet vervangen worden, wat op zichzelf reeds lucratief was voor de uitvinder...

In de praktijk is het bedienen van het toestel een hele bedoening, waarbij de conducteur om de haverklap op de massieve hendels springt van de kabelklem, ofwel de al even massieve hendels van de rem... Alle haltes liggen op een vlak stuk, en de straatlichten zijn aangepast aan de tram. Alle verkeer dient te stoppen op de kruispunten, en moet wachten tot de tram weer verder rijdt. Om de pret te verhogen, stampt de conducteur bovendien om de haverklap op de antieke en al even massieve bel om aankomend verkeer te waarschuwen... Een ritje met de Cable Car is beslist zeer amusant !...

In 1982 werd het antieke Cable Car systeem afgeschaft, aangezien het volledig voorbijgestreefd en onveilig was, en bovendien een hinderpaal vormde voor het autoverkeer. Na een storm van openbaar protest werd het in 1984 weer in bedrijf gesteld, nadat het wat gemoderniseerd werd. Het Cable Car Museum presenteert vele interessante dingen over deze fascinerende attractie !

San Francisco Cable Car 1 San Francisco Cable Car 2
   
San Francisco Cable Car 3 San Francisco Cable Car 4

Lombard Street

We bezochten Lombard Street, the crookedest street in the USA ! Het is een kronkelig en archi-steil straatje, mooi versierd met bloemperken. Een interessant weetje is dat het in San Francisco bij wet is vastgelegd dat geparkeerde auto's hun wielen naar de stoeprand moeten draaien, en dat de handrem moet aangespannen zijn. Dit is een gevolg van de bijzonder steile straten in de stad.

SF : Lombard Street 1 SF : Lombard Street 2

China Town - Golden Gate Bridge

Nadien wandelden we doorheen Chinatown. Op Grant Avenue bewonderden we de drukke en volgestouwde winkeltjes, waar alles en nog wat te koop is. We schoten natuurlijk het traditionele toeristenplaatje van de mooi versierde ingang van Chinatown, en wandelden verder naar Union Square.

Hier was het wachten op een Cable Car om terug te rijden, maar deze waren allen bomvol ! We zakten dan maar verder af naar Powell Street Station, waar we uiteindelijk toch op een Cable Car geraakten. Er waren geen zitplaatsen meer, maar dat vormde geen probleem, integendeel. Daardoor konden konden we half buiten HANGEN op de treeplank, net zoals in de film ! Fun !...

San Francisco : China town

We reden verder op highway 101 om de statige Golden Gate Bridge te bezoeken, die echter in een dichte mist was gehuld, en waar het amper 14° was... Het was onmogelijk om een foto te nemen, en derhalve reden we naar een Viewpoint aan de overkant van de baai. Hier was er toch een stuk van de brug en de baai te zien. We bekeken de zeilsurfers en luisterden naar de misthoorns van de schepen in de baai.

San Francisco : Golden Gate bridge
** Lees verder met deel 4 **

~ ~ ~ ~