BRITISH COLUMBIA : bezienswaardigheden - deel 2

Vancouver city - Rocky Mountains
deel 1 Tsawwassen Vancouver Island - the Vancouver Island Ferry
  Vancouver Island Craigdarroch Castle - Victoria City - the Butchart Gardens
     
deel 2 Vancouver City City Tour - Stanley Park - Christ Church Cathedral - Sun Yat Sen Garden
  Rocky Mountains Vancouver - Revelstoke - Alberta
     

more pages

  British Columbia : overzicht en geschiedenis | andere provincies | artikelen

~ ~ ~ ~

Vancouver city

City tour

Men rijdt naar het centrum van de stad langs Hastings street, waar men kan genieten van een Europees uitzicht, met kleine huisjes en kleine winkeltjes. Dit gedeelte maakt echter ook deel uit van ChinaTown, en alle winkeltjes zijn duchtig beschermd met forse ijzeren staven voor de ramen... Het geheel biedt echter een eerder triest aanzicht, en er lopen veel sukkelaars op de voetpaden, getooid in een barslechte kledij.

Even verder zagen we warempel een elektrische trolleybus rijden ! Vancouver maakt voor zijn openbaar transportsysteem nog steeds gebruik van deze misschien ietwat oudmodische, maar wel energie-efficiënte voertuigen.

In de wandelstraat Water Street in Downtown ligt de veel geprezen attractie Storyeum. Storyeum is een splinternieuwe attractie, waarbij in verschillende zalen en om het half uur een film van 70 minuten wordt vertoond over de geschiedenis van British Columbia. Het gebouw omvat tevens verschillende tentoonstellingen en winkeltjes. Stel U echter onze verrassing voor toen we vaststelden dat Storyeum gesloten was, closed until further notice...

Vancouver City 1 Vancouver City 2
   
Vancouver City 3 Vancouver City 4

In Water street vindt men op een straathoek een stokoud gas-uurwerk, dat zelfs muziek maakt ! Vancouver wordt dan ook niet voor niets Gastown genoemd ! Dit verwijst naar zijn rijk mineraal verleden, toen de hele stad op gas werd overgeschakeld...

Vancouver City 5 Vancouver City 6

De hele omgeving in downtown vormt eigenlijk één groot contrast. De vele hoge wolkenkrabbers geven dure investeringen aan, maar ze liggen wel in een veelal trieste omgeving. Ook de schrijnende armoede is heel evident, en verschillende bedelaars schuimen sans gêne de vuilbakken af op zoek naar eten of iets waardevols...

Vancouver is, architecturaal gesproken, nu niet bepaald een aangename stad. Overal rijzen er hoge appartementsgebouwen met uitzicht op de baai, maar hun architectuur is nu niet bijzonder mooi of zelfs maar aangenaam, en eerder toegespitst op efficiëntie en rendement. Nochtans staan er veel nieuwe gebouwen op stapel.

Stanley Park

Stanley Park is het grootste stadspark. Het hoogst gelegen punt in dit park is Prospect Point, van waaruit men een mooi panoramisch uitzicht heeft over de baai, de zeeweg naar de Stille oceaan, en ook op de vele villa's in de tegenover liggende en schier volgebouwde heuvels...

Stanley Park 1 Stanley Park 2
   
Stanley Park 3 Stanley Park 4
   

Het park zelf was recent blijkbaar zwaar gehavend geweest door een recente storm of orkaan. Letterlijk honderden bomen waren ontworteld, en ze lagen overal verspreid, als door een reuzenhand neergesmeten... De baan was wel vrij gemaakt, maar het puin en de warboel waren nog niet opgekuist.

De Lion Gate Bridge verbindt majesteitelijk hoog het éne eiland met het andere. De brug is technisch gezien zeker een hoogstaand kunststuk, zij het dan dat het verkeer er slechts druppelsgewijs op vordert...

Lion Gate Bridge

Christ Church cathedral

De Christ Church Cathedral is gelegen in het centrum. Het is echter volslagen onmogelijk om er te parkeren, en de kerk loopt helaas wel wat verloren tussen de vele wolkenkrabbers. Het centrum van Vancouver City bestaat trouwens uitsluitend uit torenhoge wolkenkrabbers, zodat zelfs een GPS er het noorden bij verliest !

Christ Church Cathedral  1 Christ Church Cathedral  2

Sun Yat Sen Chinese Garden

In Chinatown vindt men de Sun Yat Sen Chinese Garden. Deze buurt is echter dermate armzalig, troosteloos en ronduit benauwend, met een leger van bedelaars, sukkelaars en klaplopers, dat ze niet meteen toeristen uitnodigt om ze te bezoeken... We vernamen dat vele Canadese "homeless" Vancouver opzoeken, omwille van het betere klimaat in deze provincie. Wegens politieke en financiële redenen is er voor deze sukkelaars nochtans geen enkele opvang voorzien.

Met de Olympische winterspelen van Februari 2010 in het vooruitzicht, stelde dit een netelig "esthetisch" probleem, aangezien elke toerist met eigen ogen deze uitzichtloze situatie kon vaststellen. Het stadsbestuur vond hiervoor nochtans een "menselijke oplossing"... Tijdens de spelen werden de homeless opgevangen in speciale tehuizen, doch enkel tot de spelen gedaan waren. Nadien konden ze weer "voor zichzelf zorgen"...

The Rocky Mountains

Van Vancouver naar Revelstoke

De Trans-Canada Highway loopt van Vancouver naar Alberta, dwars doorheen de Rocky Mountains. In de stad Hope begint Highway 5, een recente Toll Way. Dit recent gedeelte snijdt wel een heel stuk af van het zeer bochtige parcours van de TC, maar het valt dan ook nogal steil uit. Hope was trouwens reeds in de jaren 1898 de weg naar de Gold Rush in de bergen...

De hele weg doorheen de Rockies, van Jasper (British Columbia) tot in Lloydminster (Alberta) is een deel van de Yellowhead Trail, zo genaamd naar de blonde trapper en mesties Pierre Bostonais, die langs dit pad de pelshandelaars doorheen de bergen loodste.

Men vangt de bergrit aan met een afdaling van 8 %, gevolgd door een al even steile klim, zodat men tien minuten later reeds 300 meter hoger zit... De klim naar een volgende pas loopt dermate steil, dat men al snel naar een lagere versnelling moet terugschakelen ! Men krijgt even een adempauze op een vlak gedeelte, maar niet voor lang echter, want ettelijke grote verkeersborden verwittigen dat vrachtwagens kettingen moeten opleggen. Men mag dus gerust een volgende klauterpartij verwachten...

En ja hoor, de volgende klim gaat naar de Coquihalla Summit, op 1.244 m hoogte, en de afdaling is al even steil ! De stad Merritt vormt het eindpunt van het toll gedeelte op Highway 5. De highway zelf loopt verder, maar dan wel tolvrij, in een aaneenschakeling van heuvels.

Yellowhead Trail Trans-Canada Highway in de Rocky Mountains

De volgende pas is Surrey Summit, met een top van 1.444 m. Het panorama in de bergen is gewoon schitterend, met bergen, bomen en bossen ! Helaas heeft enkel de passagier daar iets aan, want de chauffeur krijgt gedurende heel de bergrit geen vlak of recht stuk van langer dan 200 meter voor ogen...

Na een kilometerslange afdaling van 6 % bereikt men de stad Kamloops, die in een nauwe en diepe vallei tussen de bergen ligt, precies een konijnenpijp... De huizen plakken er gewoon aan de bergwanden ! Vanaf Kamloops is de Trans Canada Highway gedegradeerd tot een bochtig prutsbaantje met slechts twee rijvakken, alhoewel er vrij druk verkeer is van personenwagens en vrachtverkeer. Er zijn wel regelmatig inhaalstroken voorzien, zowat om de vijftien kilometer. De snelheid op deze "autostrade" is dan ook beperkt tot 90 kilometer per uur.

In de omgeving van de stadjes Salmon Arm en Sicamous kan men opnieuw zeer mooie panorama's bewonderen met bergen en meren. Revelstoke staat bekend als een mooi en sneeuwrijk gebied, met in de winter zowat anderhalve meter sneeuw, en temperaturen van 0 tot -20° Celsius... Winter-wandelaars, skiërs en snowmobile-liefhebbers vinden het een waar winter-paradijs !

Revelstoke Glacier National Park

De omgeving van Revelstoke is magnifiek. Het landschap, met als achtergrond de immense besneeuwde bergtoppen, gelijkt vrij goed op Zwitserland. Enkele grote investeerders hebben dan ook een ambitieus toeristisch plan opgezet voor de streek. Er werd een skilift (Gondola) gebouwd op de berg, en een hele vloot appartementsgebouwen (condominiums) werden op stapel gezet. Bij de Grand Opening van het project werden op drie uur tijd méér dan honderd appartementen verkocht, gaande van 300.000 tot 1.5 miljoen cad ! En het project moest nog opstarten...

Voor meer gewone zaken schijnt er in British Columbia nochtans geen geld voorhanden te zijn. De wegmarkeringen zijn bijvoorbeeld niet denderend en dikwijls zijn er helemaal geen markeringen te vinden. Verkeersborden zijn schaars, en steile afdalingen worden dikwijls zelfs niet vermeld. Wel worden alle markeringen doorgaans in twee talen (Engels en Frans) aangegeven.

Van Revelstoke naar Alberta

De volgende klim leidt van Revelstoke naar de top van Glacier Park, en het voordien reeds hobbelige wegdek wordt ronduit schabouwelijk, met grote putten en gaten... Ettelijke verkeersborden met "Chain Up Area Ahead" bereiden voor op de volgende klimpartij, en tien minuten later klautert men over de Rogers Pass, op 1.330 m hoogte.

In de daaropvolgende lange afdaling zagen we een bord met "Fin de la Zone d' Avalanche" (End of the Avalanche Zone). Dit is dan toch een optimistische noot, ware het niet dat net geen tien kilometer verder een modderstroom (Mud Slide) de weg had overspoeld... Even verder bereikt men de Mountain Time Zone, waardoor het ineens één uur later wordt.

Van Revelstoke naar Alberta 1 Van Revelstoke naar Alberta 2

Na het stadje Golden volgt onmiddellijk een nieuwe klauterpartij naar de volgende Pass, en deze kreeg de zeer toepasselijke naam The Kicking Horse. Men krijgt een verkeersbord voorgeschoteld met een ietwat sarcastische verwittiging : "Next 14 kilometer Narrow and Winding Road". Men zou het niet voor mogelijk houden, maar de baan draait hier inderdaad nog méér dan voordien ! De snelheid wordt trouwens beperkt tot 60 km, en nadien zelfs tot 40 kilometer per uur... Wanneer men na een uurtje uiteindelijk voorbij "het Stampende Paard" geraakt, kan men enkel bedenken dat deze Indiaanse naam waarschijnlijk meer betrekking heeft op de hobbelige en erbarmelijke kwaliteit van het wegdek, dan op enige historische achtergrond...

De baan vervolgt langs het Yoho National Park, dat de aanloop is naar de volgende pas. Rond het dorpje Field rijdt men over een plateau, en de chauffeur is dan reeds gelukkig om weer eens op een "normale" baan te rijden. Dat is echter te vroeg victorie gekraaid, want even verder ziet men het volgende bord met "Chain Up Area"... Na een steile en zeer lange klim bereikt men de top van de Lake Louise of Lake O'Hara Pass, op een kleine twintig kilometer van de grens met Alberta. Er staat geen hoogte aangegeven, maar onze altimeter gaf wel aan dat we op 5.600 feet of zo'n 1.700 m hoogte zaten.

Van Revelstoke naar Alberta 3 Sunshine Village ski-gebied

In deze streek liggen de meest bekende Canadese ski-gebieden, namelijk Banff Norquay, Sunshine Village, en Lake Louise. Lake Louise is veruit het grootste ski-gebied, met zo'n 10 meter sneeuw per jaar, en onvergetelijke panorama's.

Naast het gewoonweg schitterende natuurschoon in British Columbia kan men wel stellen dat een rit doorheen de Rocky Mountains met een zware fifth wheel misschien wel een uitdagend avontuur is, maar dan niet speciaal aan te raden voor mensen met een zwak hart...

~ ~ ~ ~