BRITISH COLUMBIA : bezienswaardigheden - deel 1

Tsawwassen - Vancouver Island
deel 1 Tsawwassen Vancouver Island - the Vancouver Island Ferry
  Vancouver Island Craigdarroch Castle - Victoria City - the Butchart Gardens
     
deel 2 Vancouver city - Rocky Mountains
     

more pages

  British Columbia : overzicht en geschiedenis | andere provincies | artikelen

~ ~ ~ ~

Tsawwassen

Vancouver naar Tsawwassen

Voor een bezoek aan Vancouver Island moet men de Ferry nemen in het plaatsje Tsawwassen. Om deze toch wat eigenaardige naam te kunnen onthouden en zelfs vrij gemakkelijk te kunnen uitspreken, vond mijn eega natuurlijk meteen de geschikte Vlaamse onomatopee : "'t zal wat zijn"...

Highway 1, de Trans-Canada highway, is vanaf Vancouver reeds vrij druk. De snelheid op de autostrade is beperkt tot 100 kilometer per uur (Canada is immers in 1980 overgeschakeld naar het metriek stelsel), en zowat alle Canadese chauffeurs lappen deze snelheidsbeperking flink aan hun laars... Er staan dan ook om de haverklap flitscamera's langs de baan, die wel duidelijk aangegeven worden door verkeersborden.

In Fort Langley neemt men highway 10. Langs deze baan ziet men veel Nederlands klinkende namen, zodat blijkbaar ook deze nationaliteit in Canada vertegenwoordigd is ! Highway 10 is een zeer drukke tweevaksweg, en de kwaliteit van het wegdek is niet echt denderend, waarschijnlijk omwille van het zware goederenverkeer. Dit is geen uitzondering, alhoewel de weg naar de Ferry en het internationale vliegveld van Vancouver toch belangrijk is. In het algemeen is het in Canada vrij pover gesteld met de infrastructuur van het wegennet. Er zijn nochtans zowat overal grote werken aan de gang om dit te moderniseren, en ze op vier rijvakken te brengen.

Op Highway 17 naar de Ferry's ziet men onderweg een groot paneel, waarop de bezetting en de wachttijden van de Ferry's worden aangeduid. De Ferry naar Swartz Bay was voor 75 % gevuld, en er was geen wachttijd te verwachten.

The Vancouver Island Ferry

De Ferry van Tsawwassen naar Swartz Bay is een vrij kostelijke bedoening ; voor twee personen en onze pickup truck betaalden we 65,75 cad voor een enkele reis... Men had ons trouwens verteld dat de overzet van een fifth wheel rond de 400 cad kost... De dienst van de Ferry's is echter uitstekend georganiseerd, ze houden een zeer stipt uurrooster aan, en de schepen zijn uitstekend verzorgd.

The Vancouver Island Ferry 1 The Vancouver Island Ferry 2
   
The Vancouver Island Ferry 3 The Vancouver Island Ferry 4

De SeaWest van BC Ferry's is een enorme en zeer moderne Ferry met zes dekken. Er zijn acht rijstroken per dek, en hij kan 500 wagens en 2.100 personen in één keer meenemen ! Verder beschikt het schip over diverse Lounges, uitstekende zeteltjes, telefoon, computer-stations, TV, kinderspeelplaatsen, een sandwich bar, buffet, restaurant en cafetaria, en verzorgde buitendekken.

Met zijn machtige motoren van 21.000 pk glijdt het schip moeiteloos en snel over het water, en de overtocht naar Swartz Bay duurt ongeveer anderhalf uur. Een reservatie voor de terugkeer is ten zeerste aanbevolen, zeker tijdens een lang weekend.

Vancouver Island

Craigdarroch Castle

Over de 27 kilometer lange rit naar Victoria, de grootste stad op het eiland en de hoofdstad van de provincie British Columbia, zet men een klein half uurtje.

Craigdarroch Castle was de woning van Robert Densmuir, een steenrijke Canadese kolenbaron en spoorwegmagnaat, die in zijn tijd de rijkste man was van Canada. Het huis werd afgewerkt in 1890, maar Densmuir zelf kon er helaas niet meer van genieten, want hij had intussen het tijdelijke met het eeuwige verwisseld. Hij gaat echter met een kwalijke reputatie de geschiedenis in, wegens de schabouwelijke manier waarop hij zijn ondergeschikten en werknemers behandelde...

Craigdarroch Castle 1 Craigdarroch Castle 2

De bouwstijl overweldigt onmiddellijk als zwaar en donker ! Men merkt meteen de grote overeenkomst op met de Lompe Casa, het (mis)-bouwsel van een andere multimiljonair in Toronto : wel zeer duur, maar totaal zonder smaak ! Het interieur ligt helaas in dezelfde lijn ; donker en protserig.

Victoria city

Victoria is weliswaar de hoofdstad van British Columbia, maar van op het vasteland is de stad enkel bereikbaar via een Ferry ! De bestuurders van deze eerste kolonie waren blijkbaar enkel geïnteresseerd in deze basis, die zo zeer leek op hun thuisland. Er werd slechts een tweede kolonie op het vasteland opgericht NADAT daar goud werd gevonden, maar overigens was de interesse in de rest van de provincie blijkbaar niet zo groot... Enkele cijfers om dit te illustreren : Vancouver Island telt 17 % van de bevolking van de hele provincie, en in Vancouver Island en Vancouver city samen wonen 2 miljoen van de in totaal 3,5 miljoen Britse Columbianen. "Verspreid" over slechts twee procent van het grondgebied van de hele provincie...

In het noorden van het eiland is eigenlijk geen bezienswaardigheid te vinden, maar men kan er wel uitgebreid sporten, kajakken, vissen, jagen, watersporten, wandelen en fietsen in de weidse natuur.

Victoria City is een zeer Europees uitziende stad. De straten lopen naar willekeur en zien er niet uit zoals het schaakbord van de Amerikaanse geplande steden. De stad valt zeker toeristisch uit, en er rijden overal dubbeldekbussen. Men vindt veel kleine winkeltjes in het centrum en de mensen wandelen naar hartelust op de brede voetpaden. Vele café's hebben terrasjes, en er zijn gescheiden fietspaden. In het centrum van de stad een parking vinden is een hele opgave, en men parkeert best enkele straten verwijderd van de haven. Deze haven is zeer pittoresk, an allerlei jachten dobberen er rond.

Victoria City haven 1 Victoria City haven 2
   
Parliament Buildings  1 Parliament Buildings  2

De oude en historische Parliament Buildings zijn mooi, zelfs indien ze nogal zwaar uitvallen. Helaas heeft men er niet beter op gevonden dan een enorm uitgebreide nachtverlichting op de gevels aan te brengen, zodat de verlichte gebouwen 's avonds een opvallende gelijkenis vertonen met de DisneyWorld Parade by Night...

Fairmont Empress hotel 1 Fairmont Empress hotel 2

Het wereldberoemde en uiterst exclusieve Fairmont Empress hotel is een zeer groot complex, dat werd gebouwd in 1908. Het was destijds uitsluitend voorbehouden aan het "betere" klienteel. Zelfs nu nog worden enkel geregistreerde hotelgasten toegelaten tot de hoofdingang en de lobby, al zijn de diverse shops toch toegankelijk voor gewone aardse stervelingen...

The Butchart Gardens

De ingangsprijs van de Butchart Gardens lijkt nogal prijzig te zijn, maar na afloop van het bezoek blijkt de prijs alleszins verantwoord : deze tuinen zijn gewoon schitterend !

Op het einde van de 19de eeuw baatte de echtgenoot van Madame Butchart rond Victoria een cementfabriek uit. Hij haalde zijn grondstoffen uit een quarry ofte steengroeve, die een oppervlakte had van 22 hectare. In 1904 was deze groeve echter uitgeput, en zoals gebruikelijk was, bleef al het afval gewoon liggen. Dit leverde een akelig maan-landschap aan, met niets dan putten en bergen.

De energieke Madame Butchart kwam op het lumineuze idee om in deze "versleten" grond een tuin aan te leggen. De familie had gelukkig vrij uitgebreide middelen, en met behulp van een tuin-architect, een legertje werklui en tuiniers, een oude spoorweg, en veel inspanningen, bouwde ze de Sunken Garden, in een uitgegraven en verzakt gedeelte.

Butchart Gardens 1910 Butchart Gardens 2

Vermeldenswaard is dat Mme Butchart eigenhandig zeer hard meewerkte, en zelf over de rotsen klom om er bloemen en planten op te bevestigen ! Ere wie eer toekomt, en we nemen dan ook vol respect onze mentale hoed af voor Mme Butchard...

Dit eerste resultaat was gewoon prachtig ! Gasten verspreidden het nieuws, en gaandeweg kwamen er steeds meer bezoekers opdagen om dit nieuwe wereldwonder te bekijken.

Butchart Gardens 3 Butchart Gardens 4
   
Butchart Gardens 5 Butchart Gardens 6

Mme Butchart bleef niet bij de pakken zitten, en ze vervolgde haar droom geleidelijk aan in de rest van de quarry. In 1920 kwamen er reeds 50.000 bezoekers per jaar over de vloer ! Haar werk werd verder gezet door haar kinderen, kleinkinderen en zelfs achterkleinkinderen.

Het familiebedrijf beschikt over uitstekende tuinarchitecten en een leger van tuiniers, en heeft echte perfectionisten aan het hoofd gesteld, zodat zelfs het kleinste detail uitstekend is verzorgd. De zeven tuinen zijn verdeeld in verschillende thema's, en deze worden telkens aangepast aan het seizoen. Nergens is ook maar één sprietje onkruid te vinden en alles is ongelooflijk gevarieerd en kleurrijk ! Méér dan één miljoen bezoekers komen elk jaar dit kunstwerk bewonderen.

Uitzonderlijk mooi en gewoon een Must !

Butchart Gardens 7 Butchart Gardens 8
   
Butchart Gardens 9 Butchart Gardens 10
** Lees verder met Wat te zien - deel 2 **

~ ~ ~ ~