RECREATIONAL VEHICLE : onze 5th Wheel en Truck

page links een standaard fifth wheel
  onze fifth wheel
  een standaard truck
  onze truck

~ ~ ~ ~

Een standaard fifth wheel

Een Fifth wheel biedt het meeste comfort en de grootst mogelijke leefruimte van alle recreatieve voertuigen. Dit vrij groot voertuig is typisch Amerikaans, en het wordt slechts zelden in Europa aangetroffen. Circusartiesten gebruiken het om rond te trekken, en Princes Caroline van Monaco heeft er een. Het bestaat uit twee delen : de aanhangwagen of oplegger, en de trekker.

De speciale bevestiging van de oplegger aan de trekker bestaat uit een grote ronde trekplaat,de hitch, die het draaien naar alle kanten toelaat. De naam Fifth Wheel komt trouwens voort uit deze plaat, die ook wel het vijfde wiel van de trekker wordt genoemd. Fifth wheels werden afgeleid van Horse Trailers. Het idee ontstond om een comfortabele en grote woonruimte te bouwen, en dit voertuig enkel te gebruiken voor recreatieve doeleinden.

De juiste keuze van fabrikant en model is primordiaal. Zowat negentig procent van alle fifth wheels zijn enkel bedoeld voor zomervakanties, vandaar trouwens de naam snowbirds, die 's winters voor enkele maanden naar het warme zuiden trekken ! Slechts enkele fabrikanten vervaardigen ook fulltime modellen, met zwaardere elementen, een betere isolatie, en een betere afwerking. Waardoor uiteraard ook de prijs oploopt...

De kwaliteit van het chassis is belangrijk, en de ophanging moet sterk genoeg zijn om het volledige gewicht van het uitgeruste en geladen eenheid te dragen. Men kan één tot drie assen bekomen, en meer assen betekent een grotere gewichtsspreiding en een grotere stabiliteit, maar onvermijdelijk ook een hoger prijskaartje... Standaard vindt men elektrische trommelremmen op een fifth wheel, en men doet er goed aan als optie grotere remschoenen te nemen dan de standaard uitrusting. Nog beter zijn hydraulische schijfremmen, waarvoor men een hydro-over-electric installatie moet laten plaatsen.

een Fifth WheelOp het chassis wordt een geraamte in staal, hout of aluminium aangebracht, waarop dan de eigenlijke behuizing in gelaagd plastiek en/of aluminium wordt gemonteerd. Het dak wordt afgewerkt met een rubber membraan uit één stuk, of aluminium. Er zijn vele opties voor isolatie, dubbele beglazing, vloerplannen en meubilering, en het loont zeker de moeite om een goede kwaliteit van hout en afwerking te kiezen.

De keuze uit de aangeboden modellen is zeer uitgebreid, en men doet er dus goed aan om vooraf degelijk zijn huiswerk te maken ! Gewoonlijk is het mogelijk om de werkhuizen van de fabrikanten te bezoeken.

De interieur afwerking van standaardmodellen is naar Europese normen soms een beetje pover, tenzij men naar een duurdere prijsklasse gaat.

Men kan nochtans zelf vele verbeteringen laten aanbrengen zoals behangen, mouluren rond plafond en slideouts, houten decoratie, raamafwerkingen, strip-spiegels, brandglas, tabletten, enz. Voor nog meer comfort kan men een tweede airconditioning, een satellite dish, een surround stereo-installatie, een DVD en een bijkomende kleine verwarmingsinstallatie voor koude avonden toevoegen..

Onze fifth wheel

Onze Fifth Wheel was een Customized Travel Supreme van 36 voet lang, met drie slideouts. Aangezien we vele jaren in deze RV zouden doorbrengen, wensten we onze nieuwe mobiele woning zo aangenaam en comfortabel mogelijk te maken. We onderzochten verschillende merken, modellen, kwaliteit en afwerking, en werkten ons doorheen stapels documentatie. Vervolgens bezochten we verschillende fabrikanten en kozen tenslotte Travel Supreme, maar we voorzagen reeds van bij de bestelling een indrukwekkende reeks opties.

Aluminum Superstructure
10 Gallon Waterverwarmer
Hide-a-bed Sofa
Fantastic Fan met Rain Sensor
Externe Veiligheidslampen
Dag-Nacht Gordijnen
Phone & computer-outlets
Vol-Eiken Kasten
Sewage Tank Spoelsysteem
Sears Wasmachine en Droger

Ladder achteraan
Drie NEV-R-Lube assen
Rear Bay raam
40K BTU verwarming
WC in Porselein
15K BTU Air conditioning
Gas / Electric switch voor frigo
Lazy Boy leren Recliner zetel
Eiken plafond-ventilator
Vinyl plankenvloer keuken/foyer

Getinte Thermopane Ramen
27 inch TV in Living
tent A&E 9000
50 Ampère dienst
16" reservewiel
12V Front Power Jacks
Gel-Coat Fiberglass Wanden
Entertainment Center
Hi-Lo eiken tafel
20K Reese Fifth Wheel Hitch

Na de levering kwamen we tot de conclusie dat er nog verbeteringen mogelijk waren, om onze mobiele woning aangenamer te maken. We braken zowat het hele interieur af en decoreerden alles opnieuw ! De buitenkant werd verbeterd met een full body paint naar eigen creatie. Voor meer veiligheid lieten we de drie assen uitrusten met schijfremmen, en tenslotte werd ook de elektronische uitrusting verbeterd.

onze Fifth Wheel 1

- Full Body Paint met persoonlijk motief
- Tweede 15.000 BTU airco met Heat Strip
- Hydro-elektrische schijfremmen
- 13 inch bedroom TV
- 24 inch dampkap
- Mouluren rond de slide-outs
- Decoratieve ornamenten op de slide-outs
- Legplanken in Entertainment en bureel
- Deuren onder het bureel
- Plinten in living, toilet, lavabo
- Strip-spiegels in ingang en keuken
- Brandglas in Entertainment en keuken
- Decoratief behang in heel de RV
- Nachtlampjes in keuken en slaapkamer
- Houten vloer in de opslagruimte
- Wandklok met thermometer

- Computer Station bureel
- Winegard Automatic Satellite Dish
- Bose Surround System
- Sony DVD
- Leren kader rond de TV
- Mouluren rond de plafonds
- Nieuwe vensterbekledingen
- Deur in Entertainment Center
- Deur in muurkast slaapkamer
- Glazen tablet boven de lavabo
- Strip-spiegels in living en badkamer
- Brandglas in bedroom en inkomdeur
- Handdoekdrager in de badkamer
- Bloemmotief op glas in de slaapkamer
- Ventilatie van Entertainment Center
- Queen size bed

5th wheel : interieur 1 5th wheel : interieur 2
   
5th wheel : interieur 3 5th wheel : interieur 4
   
5th wheel : interieur 5 5th wheel : interieur 6

Het uiteindelijke resultaat werd dan ook merkwaardig (al zeg ik het zelf...), en in heel de USA reed er zo maar één rond ! Het was een niet-roker-RV, en er werden nooit huisdieren in gehouden. Onze Fifth Wheel was 11 meter lang en woog ongeveer 9.000 kg. De breedte varieerde tussen 2,40 m (opgeplooid) en 3,90 m (uitgetrokken), en hij was ca. 3,20 m hoog. Wanneer hij niet in gebruik was, stond hij in een bewaarplaats onder een afdak.

onze Fifth Wheel 2

 

onze Fifth Wheel 3 onze Fifth Wheel 4
   
onze Fifth Wheel 5 onze Fifth Wheel 6
   
onze Fifth Wheel 7

Een standaard truck

Moderne 5th wheels worden steeds groter en zwaarder gebouwd om aan de vraag naar méér comfort te kunnen voldoen. Dit betekent dat ook de trekkers steeds sterker moeten worden om ze te kunnen slepen, en vooral ook om heel het gewicht te kunnen afremmen. In een vlak landschap stelt dit doorgaans geen probleem, maar wat in heuvelachtig terrein of in de bergen ? Een berg oprijden is één zaak, maar langs de andere kant lange en steile hellingen afdalen vereist nog meer veiligheid...

De topmodellen van Ford, GM en Dodge krijgen steeds zwaardere motoren, maar dit bovensegment wordt niet zoveel verkocht, gezien de hoge prijs. Klanten kopen goedkopere modellen, en gebruiken deze dan om hun RV's te trekken. Het resultaat is een onevenwicht tussen het steeds toenemende gewicht van grote fifth wheels en het trekvermogen van de pickup trucks.

Er zijn enkele hybriden zoals de Ford F-550, de F-650 Crewzer en de GMC 4500, maar deze lijken eerder op en rijden net als een vrachtwagen, hard en stug. Hun officiële trekvermogen plafonneert rond de 10 ton (de truck inbegrepen), en ze kosten bijna even veel als een commerciële vrachtwagen. Tenslotte zijn er de full-size commerciële vrachtwagens, die tot 40 ton kunnen verzetten. Deze werden echter ontworpen om gewicht te dragen, in plaats van het te trekken. Ooit al eens met een zware, maar lege camion gereden ?...

Een volgende overweging is dat de eigenaars van zulk trekpaard dit ook willen gebruiken voor aankopen en bezoeken. Het moet dan ook vlot en soepel kunnen rijden in stadsverkeer. Het is aan te raden alle opties grondig te bestuderen voor men de bestelling plaatst, en alle noodzakelijke accessoires te voorzien. Vermits het voertuig tevens zal gebruikt worden voor rondritten, dient men vooraf reeds aan het comfort te denken. Dan denken we aan airconditioning, automatische gangwissel, sound system en extra opslagruimte. Niets is immers zo vervelend als achteraf tot de vaststelling te moeten komen dat men toch beter deze of gene optie had genomen...

De truck kan verder uitgerust worden met "running boards" of treden op de zijkant, een bijkomende brandstoftank met interieur display, een exhaust brake of berg-rem (gewoon onontbeerlijk), een sterke bekleding in en een afdekkkap op de laadbak (bedliner), en grote elektrisch uitschuifbare achteruitkijkspiegels voor een betere visibiliteit bij het trekken.

Onze truck

We kozen de comfortabele en zeer ruime Chevrolet Silverado 3500 HD, met crew cab en 4 full-size deuren, aangedreven door de machtige Duramax 6,6 Liter 300 HP dieselmotor. Via een elektronische chip kan men veilig de trekkracht verhogen tot 400 HP en terzelfdertijd het verbruik verlagen.

Voor meer veiligheid en een grotere stabiliteit kozen we een lange laadbak van 2,40 meter en dubbele wielen achteraan. De automatische transmissie was een Allison World model 1000, met vijf versnellingen en een speciale Tow/Haul mode. Aangezien dit voertuig ons belangrijkste transportmiddel ging worden voor vele jaren, bespaarden we niet op de bijkomende uitrusting.

- Airconditioning
- Radio en CD-speler
- Trailer uitrusting
- Zelfdimmende achteruitkijkspiegel
- Mistlampen
- Opklapbare achterbanken
- Vinyl beschermhoes in laadbak
- Decoratieve treden
- Insectenscherm op de motorkap
- Brandstoftank 170 L met werktuigkast
- Twee bumper-gidsen met Verlichting
- Tire Pressure Monitoring System

- 6-way elektrische bucket zetels
- Zelfblokkerend differentieel
- Sleephaken aan de voorzijde
- Getint glas
- Centrale vergrendeling, afstandsbediening
- Elektrisch uittrekbare spiegels
- Rhino beschermlaag in laadbak
- Koetswerk-profiel aan beide zijden
- Elektronische Exhaust Brake
- 100 HP Elektronische Chipset
- Full Body Paint met eigen motief
- GPS

Chevrolet Silverado 3500 HD - 1
Chevrolet Silverado 3500 HD - 2

Onze truck was ca. 7 meter lang en woog ongeveer 3.500 kg. Hij was 2,50 m breed en ongeveer 2,10 m hoog. Hij werd steeds scrupuleus onderhouden in Chevrolet garages, en wanneer hij niet gebruikt werd, stond hij in een gesloten garage.

~ ~ ~ ~