RECREATIONAL VEHICLE - Deel 2

Soorten Recreational Vehicles

~ ~ ~ ~

deel 1 reizen en exploratie
deel 2 soorten recreational vehicles
deel 3 uitrusting en papierwerk

~ ~ ~ ~

De traditionele tent

Reizen en kamperen kunnen op verschillende manieren uitgevoerd worden. De meest traditionele manier is natuurlijk met een tent. Amerikanen schijnen een sterkere band met de natuur te hebben dan de doorsnee Europeaan. Velen brengen hun vakantie dan ook door in een traditionele tent, als een echte band met de natuur. Tenten zijn tegenwoordig beschikbaar in alle maten en kleuren, en verschillende systemen werden uitgewerkt om de installatie zo pijnloos mogelijk te maken.

Maar in de loop der jaren kwam de technologie met uiteenlopende oplossingen om het comfort van reizen en kamperen te verhogen. Speciaal uitgeruste voertuigen werden ontworpen om de leefbaarheid van zelfs langere verblijven te verbeteren, en om kamperen gemakkelijker te maken.

Enkel reeds in de Verenigde Staten rijden er meer dan zeven miljoen Recreational Vehicles over de wegen ! Ze kunnen onderverdeeld worden in Pop-Up Campers, Coaches of Motorhomes, Travel Trailers, en Fifth Wheels.

Pop-Up Camper

Een meer moderne versie van de tent is de zg. pop-up camper, wat een kleine aanhangwagen is, die uitplooit tot een tent. Ze zijn zeer redelijk van prijs, ze kunnen worden gesleept met bijna ieder voertuig, en ze zijn makkelijk te transporteren en op te slaan. Het installeren en afbreken kan een beetje lastig zijn, de voorzieningen en de privacy zijn enigszins beperkt, en de camper is niet erg stabiel bij slecht weer.

Pop-Up Camper 1
Pop-Up Camper 2

Motorhome Class A

De Class A Motorhome is de grootste en meest luxueuze van de gemotoriseerde RV's. Het is een echte autobus, gebouwd op een speciaal chassis, en uitgerust voor zowel korte trips, lange vakanties als voor fulltiming.

De lengte van de Class A Motorhome is doorgaans van 36 tot 45 voet (11 tot 13 m). De standaard breedte is 96 inches of 2,45 meter, maar er bestaan ook wide-bodies van 100" tot 102", zonder de slideouts. Sedert enkele jaren worden zowat alle RV's namelijk uitgerust met slideouts, uitschuifbare gedeelten die de bewoonbare oppervlakte aanzienlijk uitbreiden. Het gewicht van de Class A Motorhome gaat van 15 tot 25 ton en meer.

De Class A herbergt zeer comfortabel 2 tot 8 personen, naargelang het model en het grondplan. Hij wordt soms aangedreven door een voorliggende benzinemotor, maar doorgaans door een achterliggende dieselmotor, vandaar de naam Diesel Pusher ! De prijsvork is ontzettend breed en kan lopen van 50.000 tot meer dan 2 miljoen $, maar gemiddeld kost een goede Class A tussen 300 en 500.000 $.

Indien men het hoogste comfort zoekt, is de Class A Motorhome hiervoor uitstekend geschikt. Hij draagt heel de uitrusting van een huis mee, zoals een grote frigo, oven / microwave, TV en DVD (in de meeste units zijn er twee TV's), satellite dish, badkamer, douchecel, grote batterijen, grote tanks voor water en waterafvoer, een grote propaan-voorraad, een eigen generator en een grote levensruimte. Deze eigenschappen maken de Class A uitzonderlijk geschikt voor zogenaamde dry camping, waar geen hookups (aansluitingen voor water, elektriciteit en afvoer) beschikbaar zijn. De leefbaarheid in de Class A is uitzonderlijk.

Ook tijdens het rijden is een Class A uitzonderlijk comfortabel. Hij heeft een zachte en stabiele rit en is vrij gemakkelijk te besturen, zij het dat men natuurlijk dient rekening te houden met de lengte van het voertuig en de draaicirkel. De passagiers beschikken over alle comfort, waarbij ze tijdens de rit kunnen eten, TV kijken, spelletjes spelen, een dutje doen of gebruik maken van het WC.

De Coach is de betere keuze indien men dikwijls van verblijfplaats wisselt. Alle aansluitingen bij aankomst en vertrek zijn sterk geautomatiseerd, en tijdens het rijden heeft men de volledige toegang tot het interieur. In de camping verliest de Class A motorhome wel enkele van zijn troefkaarten. Het is soms een hele klus om een site of zelfs een camping te vinden, die groot genoeg is om de motorhome te stallen, en voor lokale rondritten zijn de afmetingen eerder een handicap. Daarom trekken ze gewoonlijk een kleine wagen, de zogenaamde toad, een verbastering van het Engelse "towed".

De Class A Motorhome is de absolute top in luxe en gebruiksgemak. Zijn nadelen zijn de hoge aankoopprijs, en de aanzienlijke kosten van onderhoud en verzekering. Voor wie het budget geen probleem vormt, is een Class A Motorhome het ultieme Recreational Vehicle.

Motorhome Class A Motorhome Class B
Motorhome Class A
Motorhome Class B

Motorhome Class B

De Class B Motorhome is eigenlijk gebouwd op het chassis van een vrachtwagen, dat aangepast werd voor de accommodaties van een motorhome. Het verhoogde dak laat toe rechtop te staan, en de Class B biedt vele modellen en vloerplannen. De gemiddelde lengte is van 16 tot 23 voet (5 tot 7 m), en de breedte is doorgaans 2 meter, maar er bestaan wide-bodies tot 2,40 m. Deze motorhome herbergt twee tot vier personen, en wordt aangedreven door een benzine- of diesel motor. De gemiddelde Class B kost tussen 80 en 130.000 $.

De Class B Motorhome kan best worden omschreven als een kleine Class A. De fabrikanten zijn zeer creatief in het gebruik van elke beschikbare ruimte, en de motorhome is volledig zelfstandig met een frigo, pompbak, heet water, air conditioning, verwarming en comfortabele slaapruimten. Vele Class B motorhomes hebben een douche in de badkamer, en alhoewel ze kleiner zijn in capaciteit, hebben ze allen holding tanks voor vers en afvoerwater.

De voordelen van een Class B liggen in zijn veelzijdigheid, redelijke kostprijs en gebruiksgemak. Als men ze niet gebruikt voor het kamperen, kunnen ze worden ingezet als tweede familievoertuig. Naargelang het model kan een Class B tevens een kleine camping trailer of ander "speelgoed" trekken, zoals een kleine boot, jet skis of een kleine wagen.

Met zijn compacte afmetingen en vele mogelijkheden, is een Class B Motorhome zeer geschikt voor koppels en families met kleine kinderen. Nochtans ontmoet men ze toch niet in massa's op de Amerikaanse wegen.

Motorhome Class C

De Class C (mini) Motorhome biedt veel van de luxe en het comfort van een Class A motorhome, maar dan verpakt in een kleinere en minder dure uitvoering. Hij wordt gebouwd op het chassis van een pickup vrachtwagen, en de gemiddelde lengte is van 20 tot 32 voet (6 tot 9,75 m). De standaard breedte is 96" of 2.45 m, maar er zijn ook wide-bodies van 100" tot 102", zonder de slideouts.

Deze motorhome huist twee personen boven de cabine (cab-over), twee in een dubbel of Queen bed achteraan, en naargelang het model zelfs tot in totaal acht personen. Hij wordt doorgaans aangedreven door een benzinemotor, en sommige beschikken over een dieselmotor. De prijsvork loopt van 80 tot 150.000 $.

De Class C Motorhome heeft de meeste van de eigenschappen van de Class A, zij het in een kleinere uitvoering. Hij heeft een behoorlijke leefruimte en is goed te gebruiken voor weekend-uitstappen of zelfs een uitgebreid verlof.

Met zijn cab-over en achterste slaapkamer biedt de Class C meer (beperkte) slaapruimte dan een Class A, hetgeen ideaal is voor grotere families. Vele Class C Motorhomes hebben een slideout in de living of eetplaats, en sommige zelfs een tweede slideout in de slaapkamer.

Zoals in een Class A kunnen de passagiers eten, TV kijken, spelletjes spelen, een dutje doen en het toilet gebruiken tijdens het rijden. Vergeleken met een Class A voelt het besturen van een Class C meer natuurlijk aan, aangezien het feitelijk een familiaal voertuig is. Vele kampeerders nemen een klein voertuig op sleeptouw, al is de trekkracht veel lager dan bij een Class A.

Voor kortere vakanties, grotere families, of een lager budget is de Class C Motorhome zeer geschikt, maar de woonoppervlakte is beperkt. Voor langere vakanties is een ietwat groter voertuig aangewezen.

Motorhome Class C Travel trailer
Motorhome Class C
Travel Trailer

Travel Trailer

De Travel Trailer is een niet-gemotoriseerde RV, ontwikkeld om getrokken te worden door een pickup truck, een SUV of voor kleinere eenheden zelfs door een wagen. Deze RV's bieden veel huiselijkheid. Naargelang het model en het vloerplan kunnen Travel Trailers tot 10 personen herbergen, hetgeen ze zeer geschikt maakt voor grotere families. De gemiddelde lengte is van 14 tot 36 voet (4 tot 11 m). De standaard breedte gaat tot 96" of 2,45 m, zonder eventuele slideouts. De prijsvork loopt van 30 tot 150.000 $.

De Travel Trailer is waarschijnlijk de meest veelzijdige RV. De modellen lopen uiteen van kleine eenheden met een minimaal comfort tot grotere eenheden met drie slideouts, twee slaapkamers en al het comfort van een huis.

Zoals met alle towables (voortgetrokken aanhangwagens) kan men het interieur enkel gebruiken tijdens het kamperen. In tegenstelling met motorhomes zijn de interne faciliteiten van een Towable niet beschikbaar tijdens het rijden.

Modellen, vloerplannen en inrichtingen zijn er bij de vleet. Mogelijke opties zijn slideouts, één of twee ingangsdeuren, full size bedden en / of stapelbedden, kleine of grote ijskasten, stoven en ovens, eetplaatsen, volledige sanitaire accommodatie met douche, enz. Hij is ideaal voor weekend uitstappen en langere vakanties, en kan zelfs aangepast worden voor fulltiming.

Het grootste voordeel van de Travel Trailer is dat hij (gewoonlijk) kan getrokken worden door het voertuig dat men reeds bezit, en dat men er geen ander dient voor aan te kopen. De stabiliteit en het weggedrag van de aanhangwagen is sterk afhankelijk van de trekker, de trekhaak, en een goede verdeling van de lading. De Travel Trailer is nogal onderhevig aan zijwind.

Fifth Wheel

Recreatieve fifth wheels werden afgeleid van Horse Trailers of aanhangwagens voor paarden. De Fifth Wheel is in feite een semi-oplegger, ontwikkeld om getrokken te worden door een pickup truck of vrachtwagen. Hij is de onbetwistbare kampioen op het vlak van de leefbaarheid ! Het bewoonbare volume is ongeëvenaard, aangezien men geen plaats verliest voor de besturing en heel de oppervlakte kan aangewend worden als leefruimte. Hij is hierdoor de RV bij uitstek voor vele Fulltimers.

De gemiddelde lengte is van 21 tot 40 voet (6 tot 12 m). De standaard breedte is 96" of zowat 2,45 meter, maar er bestaan ook wide-bodies van 100" tot 102", zonder de slideouts. Het gewicht kan gemakkelijk oplopen tot 10 ton en meer. Deze RV herbergt 2 tot 6 personen, naargelang het model en grondplan. Het prijskaartje loopt van 50 tot 250.000 $ en meer, naargelang het model en de uitrusting.

Fifth Wheels worden gebouwd met een hoge voorkant, die op de truck rust. In dit gedeelte ligt de slaapkamer, hetgeen meer ruimte toelaat in het leefgedeelte. Met slideouts in de living, de eetkamer en de slaapkamer is het begrijpelijk waarom ze zo ruim zijn.

Fifth WheelMen vindt er al het comfort van een huis in, met een slaapkamer, badkamer, toilet, een uitgeruste keuken, een mooie living en zelfs de nodige "kelders". Alle plaatsen zijn uitgerust met ingemaakte kasten. In de keuken vindt men een frigo, diepvries, gasvuur, dampkap, elektrische waterverwarmer en een dubbele pompbak. Als sanitair vindt men een lavabo, farmacie-kastje, douche-cel en een aparte WC, en men kan een wasmachine en een droogkast installeren.

In de living vindt men twee leunzetels, (of één zetel en een bureel), een sofa die tot een queen-size bed kan omgevormd worden, een salontafel, TV, radio, CD, DVD, een bureel en een plafond-ventilator. Er is natuurlijk gasverwarming en de onmisbare air-conditioning.

Een Fifth Wheel wordt getrokken door een zware pick-up truck, die voldoende trek- en remvermogen dient te hebben voor het gezamenlijke gewicht van beide voertuigen. Het besturen van een Fifth Wheel is gemakkelijker en merkelijk meer stabiel dan het trekken van een aanhangwagen. De hitch, geplaatst over de achterwielen van de pickup, draagt bij tot een uitstekende wegligging, een optimale trekkracht en een grote wendbaarheid. De truck kan uitstekend dienst doen als veilig voertuig voor alle verplaatsingen.

Fifth Wheels hebben een zeer uitgebreid gamma van eigenschappen en uitrusting. Indien men net dezelfde afwerking en comfort wenst als in een luxe-coach, komt het uiteindelijke prijskaartje (incluis de pickup truck) dan ook vrij dicht in de buurt van de Class A motorhome. Maar voor een maximale leefruimte, gemakkelijk besturing en een redelijke prijs is een Fifth Wheel gewoon ideaal !

Kinderziekten...

Naarmate de coaches en trailers op vraag van de gebruikers steeds groter en meer complex werden, nam ook het aantal onderdelen in hun constructie dramatisch toe. De moderne motorhome telt nu zowat 150.000 onderdelen !

Fabrikanten zoeken doorlopend naar manieren om de kostprijs te drukken en de goedkoopste onderdelen te vinden, en gaandeweg verminderde de betrouwbaarheid van een nieuwe RV. Zelfs wanneer men een splinternieuwe en peperdure high-end RV ontvangt, is het niet ongewoon gedurende zes maanden van alle kinderziekten te ondervinden, waarbij telkens opnieuw een waslijst van kleine en soms grotere ongemakken moet worden opgesteld. Men moet regelmatig terug naar de leverancier om deze te laten herstellen, wat wel steeds onder waarborg gebeurt. Maar het geloop en het tijdverlies is wat Amerikanen zo mooi omschrijven als "a pain in the neck"...

Sommige van de betere fabrikanten doen er alles aan om deze ongemakken zoveel mogelijk te beperken door een sterk doorgedreven controle bij de levering, maar met zo veel onderdelen en soms wat ontoereikende kwaliteit van handarbeid is dat geen gemakkelijke zaak.

Vele RV'ers verkiezen dan ook een tweedehands RV aan te kopen, in de hoop dat de vorige eigenaar intussen de meeste, zoniet alle kinderziekten heeft opgelost...

** Lees verder met deel 3: uitrusting en papierwerk **

~ ~ ~ ~