THE NATCHEZ TRACE

~ ~ ~ ~

Dit is een uittreksel van mijn artikel, met kleine foto's. Je vind het volledige artikel met beschrijving en grote foto's in mijn e-boek View America: South East

In de serie reisverhalen VIEW AMERICA beschrijft dit boek de staten Alabama, Kentucky, Mississippi, en Tennessee. Elke staat wordt beschreven met een korte historische achtergrond en zijn belangrijkste bijzonderheden, landschappen en toeristische attracties.

Het is geen traditioneel reisverhaal, maar een niet-commerciële en min of meer objectieve chroniek van een diepgaande exploratie van deze staten. Mijn boek beschrijft geen logies, restaurants of entertainment, behalve wanneer deze deel uitmaken van het verhaal. Het is geïllustreerd met meer dan 100 full-sized foto's.

~ ~ ~ ~

Een oud jagerspad

Natchez in Mississippi is waar de stokoude Natchez Trace begint. Dit is een pad van Indiaanse origine, dat later duizenden kolonisten en handelaars van Natchez in Mississippi naar Tennessee bracht. Nu is het een tweevaksbaan van ca. 10 mijl lengte, die doorheen een mooi onderhouden bos voert.

In het begin was het niet meer dan een aaneenschakeling van paden van Indiaanse jagers, in de maagdelijke bossen van Mississippi. Maar in de loop der jaren zouden deze uitgroeien tot een 700 kilometer lange weg over de heuvels, doorheen Mississippi en Alabama, die eindigde in Nashville, Tennessee.

Rond 1733 kenden de Fransen de omgeving voldoende om er een nauwkeurige map van te maken. Op deze map stond een Indiaans spoor vermeld, dat van Natchez naar het noordoosten liep. Tegen 1785 begonnen de landbouwers van het huidige Tennessee en Kentucky in de vruchtbare Ohio vallei, hun producten met vlotten langs de Mississippi rivier te vervoeren naar Natchez, en van daar naar New Orleans.

Aangezien ze niet stroomopwaarts konden terugkeren, verkochten ze hun vlotten voor de waarde van het hout, en keerden terug naar huis al lopend of rijdend. De Natchez Trace was de meest directe weg, en een steeds groter aantal reizigers maakte het spoor tot een goed gedefinieerde reisweg.

Rond 1810 hadden opeenvolgende verbeteringen deze doen uitgroeien tot de meest bereisde weg doorheen de wildernis. Het was de enige betrouwbare verbinding over land tussen de nieuwe oostelijke staten en de havens van Mississippi en Louisiana.

Mississippi rivier map
Natchez Trace map

Economische evolutie

De weg was een belangrijke reden voor het economische succes van zowel Natchez als Nashville, vermits ze waren gelegen op de route van de handelstransporten naar het oosten, en zelfs naar de Europese markt. Nochtans werd het spoor zijn eigen vijand, aangezien zijn succes de economische ontwikkeling aanmoedigde van nieuwe nederzettingen, verder naar het oosten en het westen.

Gedurende de volgende twintig jaar werden een twintigtal herbergen gebouwd langs de Natchez Trace. Vermits de handelaars gewoonlijk het geld van hun verkoop bij zich hadden, ontstond er een golf van banditisme langsheen de weg, en het werd onveilig om te reizen.

In 1812 bereikte het eerste stoomschip Natchez (de SS New Orleans), en een paar jaar later ontstond er een vaste dienst naar St. Louis in Missouri, Nashville in Tennessee, en Louisville in Kentucky.

Dit betekende meteen ook het doodvonnis van de Natchez Trace, omdat de reizigers de voorkeur gaven aan de veiligheid, het comfort en de snelheid van het stoomschip, liever dan een avontuurlijke reis tussen vijandige indianen, dieven, slangen en insecten...

Natchez Trace 1 Natchez Trace 2

~ ~ ~ ~