GENERAL MOTORS - deel 1: van 1908 tot 1945

~ ~ ~ ~

Dit is een uittreksel van mijn artikel, met kleine foto's. Je vind het volledige artikel met beschrijving en grote foto's in mijn e-book View America: North East 1

In de serie reisverhalen VIEW AMERICA beschrijft dit boek Michigan en Wisconsin. Elke staat wordt beschreven met een korte historische achtergrond en zijn belangrijkste bijzonderheden, landschappen en toeristische attracties.

Het is geen traditioneel reisverhaal, maar een niet-commerciële en min of meer objectieve kroniek van een diepgaande exploratie van deze staten. Mijn boek beschrijft geen logies, restaurants of entertainment, behalve wanneer deze deel uitmaken van het verhaal. Het is geïllustreerd met meer dan 100 full-size foto's.

~ ~ ~ ~

General Motors in 2004

General Motors Corporation, of afgekort GM, was 's werelds grootste autofabrikant, en één van de grootste fabrikanten ter wereld van vrachtwagens. In 2004 vervaardigde het bedrijf ongeveer 30% van alle Amerikaanse wagens, en ongeveer 15% van alle wagens wereldwijd!

GM's hoofdkwartier ligt in Detroit, Michigan, en het was het grootste bedrijf in de USA, gebaseerd op het verkoopcijfer. GM verkocht Buick, Cadillac, Chevrolet, Geo, GMC, Oldsmobile, Pontiac en Saturn. Het bezat tevens het Duitse Opel en het Britse Vauxhall. Daarenboven was het meerderheidsaandeelhouder van het Zweedse Saab en het Japanse Isuzu.

Andere takken van het bedrijf waren de Hughes Electronics Corporation (telecommunicatie systemen), en General Motors Acceptance Corporation (GMAC), een van de grootste bedrijven ter wereld voor financiële diensten zoals verzekeringen en leningen. Tenslotte bouwde GM ook nog locomotieven.

Flint, Michigan, in 1820

Vanaf de jaren 1820 was de stad Flint het centrum van de koetsenmakers. In 1888 richtte William C. Durant met zijn partner de Durant-Dort Carriage Company op, die paardenkoetsen vervaardigde met een bladveer-ophanging. Vijftien jaar later was het bedrijf toonaangevend in heel de USA, en was Durant miljonair.

William Durant 1922

In 1903 stichtte de Schotse David Dunbar Buick in Flint de Buick Motor Car Company in Flint.

Het bedrijf zou later wereldberoemd worden, maar Buick's financiële gaven waren helaas niet even groot als zijn mechanische kennis, en één jaar later stond hij op de rand van de afgrond.

De stad Flint schakelde zich in een mum van tijd om naar de nieuwe auto-industrie, en kreeg meteen het etiket van Vehicle City opgeplakt.

Oude magazijnen en werkhuizen werden snel omgebouwd, of verhuisden gewoonweg helemaal naar nieuwe en moderne gebouwen, waar alles gelijkvloers gebeurde.

Een toevloed van automobiel-magnaten

Naast Durant doken er zowat gelijktijdig verscheidene krachtige persoonlijkheden op.

Walter P. Chrysler die in 1912 de Works Manager van Buick was
Ransom Eli Olds die in 1897 het bedrijf Olds Motor Vehicle Company stichtte, en de eerste constructeur was van passagiersvoertuigen
Henry M. Leland die in 1902 de Cadillac Automobile Company oprichtte, genoemd naar de Franse ontdekkingsreiziger Antoine de la Mothe Cadillac, die Detroit stichtte
Henry Ford die de Ford Motor Company oprichtte
Edward P. Murphy de stichter van de Oakland Motor Car in Pontiac, Michigan, later herdoopt in Pontiac

Buick

In 1904 kocht Billy Durant het noodlijdende Buick op, en slaagde er opnieuw in om op 15 jaar tijd dit bedrijf uit te bouwen tot de grootste autoconstructeur van de USA, na Henry Ford.

Tussen 1905 en 1920 bouwde Buick meer dan één miljoen auto's!

Deze enorm snelle ontwikkeling ging echter niet zonder slag of stoot. William Durant vond dat elke constructeur die slechts één model uitbracht doorlopend op de rand van de afgrond en het bankroet stond.

Hij was er van overtuigd dat een groot bedrijf beter gewapend zou zijn indien het meerdere modellen vervaardigde.

Durant 1922

General Motors

In 1908 richtte Durant de General Motors Company op, en benaderde andere constructeurs met zijn ideeën. Buick en Olds sloten nog hetzelfde jaar aan bij GM, en in 1909 volgden Pontiac en Cadillac. In 1910 had GM méér dan 20 andere constructeurs aangekocht. Zijn vele aankopen met geleend geld brachten hem echter in een kwetsbare positie, en in 1910 namen de banken de controle over GM over, en gooiden Durant uit de beheerraad...

Durant bleef echter niet bij de pakken zitten en stichtte in 1911 de Chevrolet Motor Company, samen met de Zwitserse autorenner Louis Chevrolet. Dit nieuwe bedrijf groeide snel door de fabricatie van goedkopere modellen, zodat het kon concurreren met het populaire Model T van Ford. Met de winsten kocht Durant aandelen van GM op, en in 1916 zat hij opnieuw stevig in het zadel van GM.

In 1918 vervoegde Chevrolet officieel General Motors. In 1920 ondervond GM opnieuw financiële problemen, en Durant vloog voor de tweede maal buiten... De nieuwe voorzitter van GM werd niemand minder dan Pierre S. du Pont, tevens voorzitter van du Pont de Nemours.

In 1923 werd deze nochtans opgevolgd door de vroegere assistent van Durant, Alfred P. Sloan Jr., die gedurende 23 jaar onafgebroken aan het roer van het bedrijf bleef staan. Sloan was een workaholic, die heel het bedrijf reorganiseerde, decentraliseerde en voortdurend praktische verbeteringen aanbracht. Zijn buitengewone verdienste was dat hij het voordien verdeelde bedrijf ombouwde tot een industrieel keizerrijk, ondanks de latere perikelen.

GM building Detroit 1923

Alfred P. Sloan Jr.

De grote depressie

In 1927 verkocht GM voor het eerst méér voertuigen dan Ford. Maar een paar jaar later sloeg de Grote Depressie bikkelhard toe. In 1932 fabrikeerde General Motors 75% minder wagens dan in 1929, en in 1930 sloot Buick helemaal zijn deuren.

Het GM concern ontsloeg duizenden werknemers, liet de assemblage-lijnen sneller draaien, en schafte allerhande veiligheidsmaatregelen af. De beheerraad gebruikte alle mogelijke middelen en schuwde zelfs geen geweld om de bar slechte werkomstandigheden in leven te houden, en om de opkomende macht van de vakbonden te beknotten.

De onrust onder de werknemers groeide in 1936 en 1937 uit tot massale sit-down stakingen, waarbij de stakers in de fabriek bleven. De lokale politie trachtte de stakers te verdrijven met traangas, maar de gouverneur van Michigan zette daarop de National Guard in. De impasse werd slechts verbroken toen ook in andere bedrijven van GM gestaakt werd, en het bedrijf globaal in de problemen kwam. In 1937 plooide GM uiteindelijk, en erkende het de vakbond als enige gesprekspartner voor zijn werknemers.

Wereldoorlog II

Flint Assembly 1950

In 1940 brak Wereldoorlog II uit, en in 1941 werden alle assemblage-lijnen van de auto-industrie met ontzaglijke militaire steun omgeschakeld naar de productie van militair materiaal.

Zij vervaardigden nu tanks, vliegtuigen, motoren, voertuigen, wapens en allerlei militair materiaal.

De fabrieken van Flint werden als snel The Arsenal of Democracy genoemd.

Het Buick complex, ooit de grootste fabriek van General Motors, vormde de basis van de massaproductie voor de oorlog.

Video : General Motors 1908 - 2009

 

Lees verder met General Motors - deel 2

~ ~ ~ ~