HENRY FORD, de vader van de massaproductie

~ ~ ~ ~

Dit is een uittreksel van mijn artikel, met kleine foto's. Je vind het volledige artikel met beschrijving en grote foto's in mijn e-book View America: North East 1

In de serie reisverhalen VIEW AMERICA beschrijft dit boek Michigan en Wisconsin. Elke staat wordt beschreven met een korte historische achtergrond en zijn belangrijkste bijzonderheden, landschappen en toeristische attracties.

Het is geen traditioneel reisverhaal, maar een niet-commerciële en min of meer objectieve kroniek van een diepgaande exploratie van deze staten. Mijn boek beschrijft geen logies, restaurants of entertainment, behalve wanneer deze deel uitmaken van het verhaal. Het is geïllustreerd met meer dan 100 full-size foto's.

~ ~ ~ ~

Henry Ford

Henry Ford (1863-1947) stichtte op zijn eentje een automobiel-imperium. Hij werd geboren op een boerderij nabij Dearborn in Michigan, en werd op 16-jarige leeftijd leerling-machinist. Tussen 1888 en 1899 werkte hij als ingenieur bij de Edison Illuminating Company. In 1896 bouwde hij thuis zijn eerste auto, de Quadricycle, en in 1903, op 40-jarige leeftijd, stichtte hij de Ford Motor Company.

In 1908 bracht hij het ongelooflijk succesvolle Ford Model T uit. Van dit model werden tot in 1927 maar liefst 15 miljoen exemplaren gebouwd!

Massaproductie

Zijn bedrijf werkte in het begin net zoals alle andere constructeurs, waarbij één groep arbeiders de hele wagen bouwden. In 1913 dokterde Henry Ford echter een nieuw systeem uit met onderling verwisselbare onderdelen, en een gestandaardiseerde assemblage-lijn, het zogenaamde lopende-band werk. Hij was zeker niet de eerste die deze technieken toepaste, maar breidde ze wel verder uit, en paste ze systematisch op de hele productie toe. Hij wordt dan ook "de Vader van de Amerikaanse massa-productie" genoemd.

Henry Ford in 1919

1909 Ford Model T

Dit lopende-bandwerk werd volledig "idiot-proof" gemaakt, zodat zelfs laaggeschoolde (lees goedkope...) arbeiders het probleemloos konden uitvoeren. Dit was wel nodig, gezien de bedenkelijke scholingsgraad van de immigranten. Het systeem verdriedubbelde meteen ook de productiviteit, zodat zijn rendement torenhoog boven dat van de concurrentie uitsteeg!

Onvermijdelijk werd het werk zelf echter volledig geestdodend, hetgeen Charlie Chaplin in 1936 treffend illustreerde in zijn film "Modern Times".

In 1914 diende Ford elke maand ongeveer de helft van zijn arbeiders te vervangen, wegens de monotonie van het bandwerk, en het steeds maar snellere ritme. Ford ving dit probleem op door op slag de daglonen van zijn arbeiders te verdubbelen van 2,50 tot 5,00 dollar.

Dit werd hem niet in dank afgenomen door zijn concurrenten, maar hij bekwam hierdoor wel een meer stabiele werkbasis.

Charlie Chaplin in "Modern Times"

Popularisatie van de automobiel

Zijn wagens kostten in het begin rond de 950 dollars, hetgeen een groot bedrag was in die tijd. Al zijn vindingrijke kunstgrepen lieten hem echter toe de prijs van zijn model T te verlagen tot 260 $, zodat hij terecht aanspraak kan maken op het populariseren van de auto voor het brede publiek. Een aangename bijkomstigheid was dat ze tevens zijn jaarwinst verdubbelden van 30 miljoen tot 60 miljoen $ in 1916, en hem tot veruit de grootste autoconstructeur maakten in de USA... In 1925 waren de helft van alle Amerikaanse wagens Ford T's!

Naast personenwagens vervaardigde Ford tevens lichte vrachtwagens. In 1925 bracht hij de eerste vrachtwagen met open laadbak uit en noemde het ding een pick-up truck. Het was een manusje-van-alles dat geschikt was voor elk bedrijf. De naam sloeg meteen aan, en de pick-up truck werd meteen een immens succes, dat in de USA tot op heden nog steeds voortduurt. De Ford F-150 is trouwens sedert meer dan 25 jaar de best verkopende pick-up.

1925 Ford model T pickup

Henry Ford in 1919 (2)

Ford, de patriarch

Ford was een absolute patriarch, die niet de minste tegenspraak duldde. Maar door zijn eigenwijze en arrogante aanpak verloor hij steengoede ingenieurs bij bosjes... Zijn Model T bleef zowat 20 jaar onveranderd, daar waar andere fabrikanten om het jaar hun model veranderden om nieuwe kopers te lokken. Tevens leverden ze hun auto's in andere kleuren dan het traditionele zwart. Ford schreef hierop een legendarische boutade op zijn naam met "mijn klanten kunnen ook alle kleuren bekomen, zolang het maar zwart is"...

Door deze conservatieve aanpak verloor hij elk jaar meer marktaandeel, en in 1927 geraakte hij zijn suprematie kwijt aan aartsrivaal General Motors. In 1930 was hij wel genoodzaakt de trends van zijn concurrenten te volgen, en hij bracht zijn nieuw Model A uit, dat opnieuw een enorm succes werd.

In 1941, bij de intrede van de USA in Wereldoorlog II, slaagde Ford er in om allerlei militaire contracten te krijgen. Hij was de eerste fabrikant die onderdelen voor bommenwerpers vervaardigde, wat later uitgroeide tot de fabricatie van volledige vliegtuigen. Met enorme militaire steun bouwde hij een enorme fabriek in Willow Run, Michigan, waarin hij tussen 1942 en 1945 méér dan 8.000 vliegtuigen bouwde.

In 1945, op 82-jarige leeftijd, trok de onvermoeibare despoot Henry Ford zich terug uit de leiding van zijn imperium, en stierf twee jaar later. Zeker een zeer uitzonderlijk man !

Video : hoe rijdt een Model T

Lees meer over Ford : Dearborn in Michigan

~ ~ ~ ~