DE EXHAUST BRAKE, of uitlaatrem

~ ~ ~ ~

Hoe remt men best een zware Recreational Vehicle af ?

Sommige van mijn lezers hebben gaandeweg steeds hoger de wenkbrauwen gefronst bij het lezen van mijn verwijzingen naar onze exhaust brake. Teneinde hun vertwijfelde echtgenotes bij te staan in hun strijd om deze dingen terug uit de haarlijn naar beneden te krijgen, geef ik hierna graag een woordje uitleg...

De uitlaatrem is een bijkomende rem, en een hulpmiddel dat we niet meer zouden willen missen. Op lange en steile afdalingen levert deze rem een sterk en doorlopend remvermogen, zonder dat men de traditionele voetrem dient te gebruiken. Een bijkomend psychologisch voordeel is dat het de chauffeur een groter gevoel van veiligheid geeft bij het afdalen van zulke hellingen.

Op onze Recreational Vehicle staan er drie soorten remmen.

De Truck is standaard uitgerust met moderne en vrij grote schijfremmen, die zijn gewicht plus een eventuele lading efficiënt kunnen afremmen. De Fifth Wheel was origineel uitgerust met elektrische trommelremmen, die vrij goed functioneren, tenminste als het droog is. Bovendien kozen wij voor drie achterassen, zodat zowel de remoppervlakte van de zes banden als de totale oppervlakte van de remschoenen bijzonder hoog ligt.

Het totale gewicht van ca. 14,5 ton kan met deze remmen op vrij korte afstand afgeremd worden. De oudgedienden onder ons weten echter dat trommelremmen problemen van fading kunnen geven.

exhaust brake - steile helling

Dit betekent dat ze kunnen warmlopen wanneer ze continu gebruikt worden, zoals bijvoorbeeld tijdens een lange afdaling. De trommelrem heeft immers een interne remschoen, die niet altijd vlug genoeg kan afkoelen tussen het remmen door.

Een tweede probleem met trommelremmen is vocht, want de ventilatie-openingen van deze remmen kunnen, naast de afkoelende lucht, tevens water opzuigen wanneer het sterk regent of wanneer men doorheen waterplassen rijdt. De remschoenen worden dan vochtig en het remvermogen daalt pijlsnel.

Als oplossing voor dit probleem vervingen we de trommelremmen door schijfremmen.

De Exhaust Brake

Voor lange en zware Recreational Vehicles is het zeker aan te raden om bij opeenvolgende lange en steile afdalingen, of bij regenweer, het totale gewicht nog op een bijkomende manier af te remmen. Dan dient de voetrem niet al te dikwijls in actie te treden, en kunnen de remmen niet overmatig verhitten. Hiervoor lieten we een derde soort rem op de truck plaatsen, een Exhaust Brake of uitlaatrem.

Dieselmotoren geven, in tegenstelling tot benzinemotoren, praktisch geen automatische afremming wanneer men de voet van het gaspedaal licht. Op steile hellingen leidt dit door het gewicht van de voertuigen algauw tot een ongewenste toename van de snelheid.

De Exhaust Brake maakt gebruik van de uitlaatgassen en een compressor om de uitlaatbuis gedeeltelijk te versperren, zodat de dieselmotor zich minder goed kan vullen en derhalve afremt wanneer men de voet van het gaspedaal licht. Het ding is gewoon een Godsgeschenk!

Lange hellingen tot 5 % (vijf centimeter per meter, of 5 m hoogteverschil op 100 m afstand) kan men gewoon afdalen in vierde versnelling (er zijn er in totaal vijf) zonder zelfs maar de voetrem te moeten gebruiken! Voor steilere of zeer lange hellingen gaat men gewoon een versnelling lager, maar dat is dan toch vrij zeldzaam. Ook bij druk stadsverkeer of bij het verlaten van de snelweg komt deze rem steeds goed van pas.

Een bijkomend technisch voordeel (voor de technocraten...) is dat de kleppen van de motor, die zeer sterk verhit worden bij een steile klim, niet overmatig snel kunnen afkoelen in de daaropvolgende afdaling, en daardoor minder risico lopen om te vervormen.

Zware vrachtwagens zijn bijna allemaal uitgerust met één of andere versie van een uitlaatrem, alhoewel de wegreuzen doorgaans een Jake Brake gebruiken. Deze werkt nog sterker, maar veroorzaakt dan ook méér lawaai. De Jake Brake is daarom in vele steden trouwens verboden.

exhaust brake 2 ongeval met een RV
gebruik dit...
om dit te vermijden !...

~ ~ ~ ~