WALTER PERCY CHRYSLER, en de Chrysler Corporation

~ ~ ~ ~

Dit is een uittreksel van mijn artikel, met kleine foto's. Je vind het volledige artikel met beschrijving en grote foto's in mijn e-book View America: North East 1

In de serie reisverhalen VIEW AMERICA beschrijft dit boek Michigan en Wisconsin. Elke staat wordt beschreven met een korte historische achtergrond en zijn belangrijkste bijzonderheden, landschappen en toeristische attracties.

Het is geen traditioneel reisverhaal, maar een niet-commerciële en min of meer objectieve kroniek van een diepgaande exploratie van deze staten. Mijn boek beschrijft geen logies, restaurants of entertainment, behalve wanneer deze deel uitmaken van het verhaal. Het is geïllustreerd met meer dan 100 full-size foto's.

~ ~ ~ ~

Walter Chrysler

Walter Percy Chrysler (1875-1940) werd geboren als zoon van een machinist in Wamego, Kansas. Hij volgde slechts een lagere scholing, maar was een verdraaid goede mekanieker! Hij begon zijn carrière als spoorwegarbeider, maar was sterk geïnteresseerd in de opkomst van de auto. Zo kocht hij op de tentoonstelling van Chicago een Locomobiel voor 5.000 $, maar aangezien hij nooit had leren rijden, liet hij het ding per spoor naar zijn woning in Minnesota voeren, waar hij het wel 10 keer uit elkaar haalde om de constructie te onderzoeken...

In 1910 ging hij werken bij de American Locomotive Company en werkte zich al snel op door zijn uitzonderlijke technische vaardigheid.In 1912 viste Billy Durant hem op, en stelde hem meteen aan tot Works Manager van Buick. Vier jaar later werd hij voorzitter van Buick en in 1920 zelfs vice-voorzitter van General Motors.

Na een fikse ruzie met Durant verliet hij het bedrijf, maar werd onmiddellijk gecontacteerd door een beheerraad van bankiers. Ze vroegen hem om het noodlijdende Willis-Overland (nu Jeep...) uit de penarie te helpen, wat gevolgd werd door het al even noodlijdende Maxwell.

Intussen stelde hij met enkele vrienden de plannen op voor wat later de befaamde Chrysler Six zou worden. In 1924 bracht de Maxwell Motor Corporation deze wagen op de markt, en verkocht er hetzelfde jaar nog 32.000 stuks van!

The Chrysler Corporation

In 1925 stichtte hij de Chrysler Corporation, waarin Maxwell Motors opging. Drie steengoede ingenieurs (Zeder, Breer en Skelton) dokterden allerlei nieuwigheden uit, die Chrysler lang op het voorplan hielden. Zo kwamen ze voor de dag met hydraulische remmen, zes-cilinder motoren met hoge compressie, en de valstroom-carburator. Ze plaatsten de achterbank vóór de achterwielen, in plaats van er op, waardoor het koetswerk helemaal kon hertekend worden en het rijcomfort aanzienlijk verbeterde.

Walter Chrysler 1

Walter Chrysler 2

In 1928 stichtte hij de merken Plymouth en DeSoto, en kocht Dodge Brothers op (John en Horace Dodge), waaruit opnieuw verscheidene befaamde modellen zouden voortspruiten.

In 1930 werd de nog steeds mooie Chrysler building gebouwd in New York, en in 1933 stak Chrysler de tanende Henry Ford voorbij in verkoop. In 1935 trok Walter Chrysler zich terug uit de zaken, en overleed in 1940. Een méér dan uitzonderlijk man!

De periode na Walter Chrysler

Bij het uitbreken van Wereldoorlog II werd ook de productie van Chrysler omgeschakeld naar militaire doeleinden. Zo produceerde het bedrijf tanks (waarin het 5 automotoren naast elkaar zette, die de tank 445 HP opleverden), vrachtwagens, vliegtuigmotoren en afweergeschut.

Maar na de oorlog was de legendarische creativiteit bij Chrysler blijkbaar zoek geraakt na het verdwijnen van Walter Chrysler. Het merk bracht gedurende 10 jaar praktisch geen nieuwe modellen meer uit, zodat het afgleed naar de derde plaats onder de constructeurs. Nadien volgde de ene commerciële flater na de andere. In 1955 produceerde Chrysler geblokte wagens, terwijl de andere constructeurs afgeronde lijnen tekenden. In 1963 bracht het kleinere wagens uit, net toen de klanten grotere wagens en luxe vroegen. In 1973, na de oliecrisis, bleef het zijn enorm grote en gulzige lijn behouden terwijl de andere constructeurs in allerijl overschakelden naar kleine en zuinige wagens... Het marktaandeel van Chrysler kelderde dan ook van 21 % in 1952 tot slechts 9 % in 1979.

In 1980 dreigde het bankroet, en werd de vroegere Ford-voorzitter Lee Iacocca aangesteld om het bedrijf te redden. Alhoewel het Amerikaanse publiek sterk gekant was tegen elke staatssteun, gaf de federale regering een staatswaarborg op een lening van 1,5 miljard dollar. In 1983 kon Iacocca de volledige lening reeds vervroegd terugbetalen!

Het Walter Percy Chrysler museum

Chrysler blijft vooral bekend voor de weelderige vormen van de rijkelijke limousines uit de jaren 30 en 1950 met de schitterende Phaeton, en natuurlijk voor zijn fantastische Mopar Muscle Cars uit de jaren 60. We bezochten het museum in Auburn Hills, waar in een verzorgde omgeving verschillende modellen tentoongesteld zijn. In de kelderverdieping is een mooie collectie Mopar Muscle Cars te bezichtigen. Dit museum is beslist een bezoek waard!

Walter Chrysler 3

Dodge Challenger 4

   
Walter Chrysler 5 Dodge Charger 6

Video : Vanishing Point (1971) - Dodge Challenger

 

Lees meer over het Walter Chrysler museum

~ ~ ~ ~